Mulakan.....



Di Kota Langit ini...Gua perlukan Kekuatan, Kebijaksanaan, Kemanusiaan ,Cinta dan nasik..

Sunday, August 21, 2011

Hari Ke 21 Ramadhan 2011 :Adik Beradik

Alhamdulillah.
Hari ini dapat lagi Gua sempurnakan puasa yang ke-21 dan yang istimewanya hari ini Gua dapat berbuka bersama Keluarga Abang Ngah dan Kak Ya di KL Convex.
Phoenix juga ada bersama.
Berbuka puasa bersama adik beradik memang menyeronokkam.
Lebih-lebih lagi bila event itu kita yang anjurkan.
Kalau takde Phoenix, tak mungkin kami adik-beradik akan berkumpul di sini.
Terima kasih Phoenix.
Gua tak tahu nak cakap, macam mana Gua sayangkan Lu.

Hari Ke 20 Ramadhan 2011 :Somalia Kebuluran

Sewaktu Muslim di Somalia menahan lapar kebuluran,
Gua menahan senak kekenyangan.

Fasa kedua bulan Ramadhan ini rezeki yang Allah beri pada Gua melimpah ruah.
Hari-hari berbuka puasa di Buffet Ramdhan KL Convex.
Phoenix mahu Gua menemaninya berbuka puasa.Semuanya percuma.
100 jenis makanan yg mewah-mewah dihidangkan.
Gua cuma pilih sahaja dan campakkan masuk  dalam pinggan.
Seperti makanan di Kota khayalan.
Seperti Bani Israel dihidangkan Manna Was Salwa.
Makanan-makanan yang ada di sini boleh buat Gua mati kekenyangan.
Mungkin juga boleh buat Gua jadi salah seorang sahabat setan.

Sebenarnya
sedang  Gua merintih kekenyangan,
wanita dan kanak-kanak di Somalia merintih kelaparan.

Hari Ke 19 Ramadhan 2011 : Syukur

Pagi-pagi lagi Jali dah SMS Gua. Jali adalah teman baik Gua semasa di alam kampus.Sama-sama kongsi sepinggan nasik. Tempat Gua mengadu bila susah. Hari ini, Isteri Jali selamat melahirkan seorang puteri yang sempurna sifatnya. Puteri itu diberikan nama Arissa. Selamat Datang ke Dunia Arissa .
Semoga menjadi puteri yang solehah.
Tahniah Jali. Welcome to Fatherhood.
Uncle Charlie dapat seorang GF lagi :)


Selepas pergi bayar duit kereta, Gua singgah bersolat Jumaat di Menara kembar menjulang tegak.
Hari ini juga  Masjid Asy-Syakirin KLCC Padat Luar biasa...
Masih ramai yg bersujud pada yang Maha Kuasa walaupun Matahari terpacak
di atas kepala.
Yang Berjaya menyahut seruan kejayaan, Tahniah!
Yang gagal, cuba lagi...Peluang masih ada
Selagi matahari terbit di ufuk timur.

Bola Kampung

Selepas Tony Fernandez beli Kelab Bola Sepak Liga Perdana Inggeris Queen Park Rangers, beliau mengumumkan akan membawa 3 org Pemain Malaysia untuk menimba pengalaman dengan EPL.
Antaranya ialah

Supir Supian














Fizz Fairuz Fuyyo                            Dan                           Abdullah Paciko

Cerita Makwe ...


Agak-agak bila kita boleh couple ?

Hari Ke 18 Ramadhan 2011 : Langit

Alhamdulillah, Selepas iftar dan Solat Maghrib di Menara Menjulang tegak Kota Langit,
Gua menjengok KINOKUNIYA. Gua terserempak dengan Pak Samad, Sasterawan Negara yang semakin BERSIH wajahnya. Kami berbual 5 minit. Katanya, Beliau akan mula berkelana ke surau-surau dan masjid-masjid sekitar kota bersama karya terbarunya AL-AMIN. Semoga Allah memberikan kesihatan yg baik kpd Pak Samad agar tercapai hasratnya.

Sebenarnya
Pintu Langit hari-hari terbukak.
Cuma Gua je yg tak nampak.

Hari Ke 17 Ramadhan 2011 : Masak Bubur Lambuk Kampong Bharu yang Legend.

Hari ni Gua ada event Social Community dengan Masjid Kampung Baru. Acaranya ialah masak dan mengagihkan Bubur Lambok Kg.Baru yang legend tu.

Baru Gua tahu betapa PENAT DAN DAHAGANYA menyediakan 12 Kawah bubur lambuk untuk penghuni Kota. Selama ni Gua beratur dan makan saje. Terima Kasih Tuan-Tuan yg mulia, yang selama ini bermandi peluh memasakkan bubur lambuk masjid KG.BHARU kesukaan saya.

Gua : Pakcik, apa rahsia keenakan bubur lambuk masjid ni Pakcik?
Pakcik : Satu periuk besar ni kena letak 15kg beras dan 6kg Santan.
Gua: Takkan itu je rahsianya Pakcik?
Pakcik : Kalau Pakcik beritahu, dah tak rahsia lah lagi :)
Gua : (Betul jugakkan ) :)

Hari Ke 16 Ramadhan 2011 : Fitnah Sang Teman


Kata Gua " SABAR TEMAN - Hidup orang dewasa memang penuh dengan ujian. Baru rasa manisnya kehidupan"


"ASTARFIRULLAHALAZIM...YA ALLAH, kenapa la pepagi bute ni rasa sakit hati sangat...Kepada DIA, berhenti la memfitnah! FITNAH itu dosa nyer bukan hanya pada bulan Ramadhan, bulan lain2 pun, perbuatan itu tetap berdosa,bawalah berbincang, dgr penjelasan terlebih dhulu.Bukan ikut emosi  dan paranoid yg melampau! Belajar untuk jadi MANUSIA boleh tak ?
Kepada KAMU, sabar yer....kalo lah, aku ada di situ di saat itu...hmmm " Hidayah mengeluh..
 
DIA kata DIA bukan fitnah.DIA dapat petunjuk dari Allah.
 
KatA Gua lagi " Kadang-kadang Setan pun boleh bagi petunjuk Jugak .Tapi tak sama lah dengan petunjuk dari Allah. Ramai yg ingat dia dapat petunjuk Allah, rupa-rupanya tanpa dia sedar dia ikut petunjuk Setan ...Berdoa dengan Setan rupanya"
 
Sang Teman iaitu KAMU cuba menguatkan hatinya sendiri. Katanya " In the end, some of your greatest pains become your greatest strengths. Be thankful for the difficult times. During those times you grow. We have to deal with pain to find happiness. We have to deal with pain to find us. We become stronger with each bad day, bad relationship, bad past, just everything bad. We can make it all better in the end just by learning from it all. Challenges are what makes us who we are. "
 
Mungkin benar ...
 
Kata Pak Harfan (Laskar Pelangi-Andrea Hirata) " Hidup adalah untuk memberi sebanyak-banyaknya.Bukan hanya untuk menerima"


Gua cuba mengaktifkan akal rasional Sang teman "Sebenarnya Org yang meminta maaf utk menjernihkan keadaan walaupun dia tahu dia tidak melakukan sebarang kesalahan lebih mulia daripada orang yg sentiasa mengingatkan dirinya betul. Sombong dan angkuh itu sifat Iblis.Kita jgn jadi Laskar Iblis"

 If  I diam tak minta maaf?
Akan jadi Laskar ape ek..Tanya Sang Teman.

Ada satu cerita ...

Sewaktu Nabi mula2 menegakkan Islam di Mekah, Nabi sering dihina dan dicerca. Ada seorang wanita tua, setiap hari dia akan menunggu Nabi i di pinggir jalan dan melemparkan batu serta mengkeji Nabi setiap kali Nabi pulang dari Kaabah. Namun Nabi tidak pernah memusuhi atau dendam dgn wanita Tua itu. Satu hari, sewaktu Nabi pulang dari Kaabah, Nabi lihat wanita tua itu tiada di tempat biasa. Nabi bertanya pada org ramai. Org ramai memberitahu bahawa wanita tua itu sedang sakit dan terlantar di rumah. Nabi dengan segera menziarahi wanita tua itu di rumah dan mendoakan kesihatannya.Sikap nabi yang mulia membuatkan wanita tua itu sungguh terharu. Pantas beliau mengucapkan kalimah Syahadah .
Teman, walaupun kita bukan Nabi -Tapi kita wajib mencontohi sedikit peribadi nabi kan...

Ye..i perlu bersabar. Kata Sang teman.

Begitu lah ....Sebab itu Al-Fitnahtu Asyaddu Minal Qods .Fitnah itu lebih besar daripada membunuh.
You rasakan betapa sakit dan kecewanya bila difitnah begini ?

Monday, August 15, 2011

Hari Ke 15 Ramadhan 2011















Balik dari LCS
Gua Kebasahan
Dibantai hujan lebat di waktu petang
Gua Menapak dari Stesen Komuter Bank Negara sampai ke City Campus.
Tiba di depan Pustaka Mukmin
ada makwe dalam Mini Cooper senyum seducing kat Gua.
Langsung Gua tak layan ..KEH! KEH!KEH!

-------------------------------------------------------------------------

Sampai depan Menara Multi purpose
ada awek dalam kereta Golf GTI berhenti
dia mintak no phone Gua.
Gua tak layan jugak ...Keh!keh!keh!

PARADOKS VS RELATIF

Yang Lu tahu,
Gua kata Lu Paradoks,
Lu kata Gua Relatif ...

Yang Lu tak tahu,
Org lain kata kite ni GILE!!!

Hari Ke 13 Ramadhan 2011


Berbuka Puasa dengan suasana romantik
bersama Phoenix
KL CONVEX jadi saksi
GENG, Lauk-pauk di KL CONVEX Power !

Alhamdulillah
Dengan perut yang penuh
Menonton wayang bersama Phoenix
di GSC Pavillion Bukit Bintang
GENG, "The Rise Of The Planet Of The Apes"
juga Power !

Dan sebenarnya ...
IFTAR di KL CONVEX itu free
Menonton Wayang di GSC Pavillion itu Juga free

Dan Sesungguhnya...
Perkara yg paling indah itu ialah,
SESUATU YG FREE...
Keh! keh! keh!

MAJLIS TAHLIL DAN BACAAN YASSIN UNTUK PARA PENDIDIK DAN RAKAN2 SULTAN MUHAMMAD

EVENT : MAJLIS TAHLIL DAN BACAAN YASSIN UNTUK PARA PENDIDIK DAN RAKAN2 SULTAN MUHAMMAD

TARIKH : 1 SEPTEMBER 2011/ KHAMIS (MALAM JUMAAT)-HARI RAYA KETIGA

TEMPAT : MASJID SMKA SULTAN MUHAMMAD

AKTIVITI : SOLAT MAGHRIB DAN ISYAK BERJEMAAH - BACAAN SURAH YASSIN DAN TAHLIL SELEPAS MAGHRIB.MAKAN MALAM SELEPAS ISYAK.

NOTA PENTING : KITA COLLECT DUIT SORANG RM30.00 UNTUK BUAT MAKAN2.

Siapa yang boleh datang Harap dapat confirmkan kat aku sebelum 25 HB 8 2011. Sebab aku nak arrange untuk gunakan masjid dgn pihak sekolah.

Duit boleh bayar melalui Maybank Akaun Aku ataupun bayar semasa Majlis berlangsung. N0.Maybank Aku : 157 157 786 917 . Sesiapa yg dah bank in sila confimkan kat aku di 012-336 72 52.

TOLONG AKU HEBAHKAN DAN REALISASIKAN EVENT NI. SEMOGA NIAT KITA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH.

P/S : Apabila kita mengucapkan "Insya Allah Saya akan datang " kepada seseorang yg menjemput kita ke satu majlis,sebenarnya kita sudah meletakkan satu janji bahawa kita akan berusaha untuk datang. Ttp ramai org kt menganggap ucapan "InsyaAllah" itu adalah satu cara untuk menjaga hati org yg menjemput jika kita tidak dapat hadir ke majlis itu.

Fantasy Premier League 2011/2012

Senarai Pasukan yang akan berentap di dalam "Liga Urban " Fantasy Premier League.

Mencantas Utd,
MumiaBerpaku SC,
Chiormoloravatete,
real jay fc,
Jin Metal,
Aquariust^is^BACK!!,
hati girang,
Syidi FC,
Doom Bringer,
Tjololo,
Jeruk nipis.
SOULRAGE-X7
Menchantik Utd

Saturday, August 13, 2011

Care For The Homless 1.0

Pada suatu petang sewaktu baru pulang dari office, Gua melewati Jalan Chow Kit.Niatnya gua mahu bersolat Maghrib di Masjid Kg.Baru tapi memandangkan nasih awal Gua singgah usha kasut-kasut Vintage yg dijual di belakang pasar Chow Kit.Petang yang bersejarah itu, Gua melihat satu drama kecil yang sangat menarik dan memberikan kesan yang mendalam pada gua.Ada seorang budak lelaki yang berumur lebih kurang sepuluh tahun, dengan tangkasnya menyelit-nyelit dan mencilok-cilok motosikalnya di tengah-tengah kepadatan kenderaan di ibu kota ini. Sampai di satu tebing jalan dia memberhentikan motosikalnya.
Dia membawa bungkusan-bungkusan yang cukup banyak yang diletakkan di dalam bakul motosikalnya.
Dia menyapa akrab setiap orang yang ada di pinggir-pinggir jalan, dari penjual surat khabar ,tukang sapu, homeless sehinggalah ke anggota Polis yang bertugas mengawal kesesakan lalu lintas di situ. Bungkusan-bungkusan yang terdapat di dalam bakulnya diedarkan kepada setiap orang yang disapanya.
Dalam hati gua bertanya, apakah yang diedarkannya itu?

Gua tidak henti-henti memikirkan apa yang diberikan oleh budak kecil tersebut. Apakah dia berniaga?
“kalau dia berniaga mana mungkin seorang Homeless menjadi pelanggan tetapnya atau???,
Untuk membunuh curiosity, Gua mengekori budak kecil tersebut sehingga sampai diseberang jalan gua memanggilnya dan bertanya

" Dik, boleh abang tanya sikit” ?
Tanya apa Bang?
Takdelah, Abang cuma nak tahu je, adik bagi bungkusan apa kat diorang tu.Abang tengok adik bagi kat semua oarang yang adik tegur.Dari tukang sapu, orang merempat sampailah ke Pakcik Polis tu pun adik bagi bungkusan tu..
Oh… itu bungkusan nasik dan sedikit lauk bang, Kenapa ye abg tanya?
Hmm, tidak! , abang Cuma tertarik cara kamu mengedarkan bungkusan itu, macam kamu sudah biasa dan cukup akrab dengan mereka.
Dah kenal lama ke dengan mereka?
"Owh, saya memang dah biasa dengan mereka ni Bang" Jawab budak itu sambil tersenyum.

Lalu ,budak ini mulai bercerita...
“Dulu ! saya dan mak saya sama seperti mereka bang hanya duduk merempat kat Chow Kit ni. Setiap hari hidup hanya mengharapkan belas kasihan orang, dan abang pun tahukan hidup di KL ni memang suasah kalau takde rumah dan merempat, dulu kami sering tak makan, waktu siang hari kami kepanasan dan waktu malam hari kami kesejukan lebih lagi pada musim hujan kami sering ditimpa hujan, apabila kami ingat balik waktu dulu, kami sedih sangat , tapi Bang satu hari mak terjumpa dengan seorang kawan lamanya.Kawan lama mak yang datang dari Indonesia.Kawan lama mak ni menyewa sebuah rumah dan mengajak kami tinggal bersamanya.Setelah itu kawan mak saya membuka warung nasi padang dan mak membantu kawannya di warung nasi tu,dan sejak dari saat tu kehidupan keluarga kami mula berubah.
Maka dari itu mak selalu mengingatkan saya bang, bahawa masih banyak orang yang susah seperti kami dulu, jadi kalau saat ini kami diberikan rezeki yang cukup , kenapa kita tidak dapat berkongsi dengan mereka.

Mak selalu cakap hidup harus bererti kepada banyak orang.Sebab pada saat kita kembali kepada Sang Pencipta tidak ada yang kita bawa, hanya satu yang kita bawa iaitu Kasih kepada sesama kita serta Amal dan Perbuatan baik kita , kalau hari ini kita boleh mengamalkan sesuatu yang baik buat banyak orang , kenapa kita harus tunda.Karena menurut mak umur manusia terlalu singkat , hari ini kita memiliki segalanya, namun satu jam kemudian atau besok kita mati apa yang kita bawa?
Gua tersentap dan terpaku dengan apa yang gua dengar dari mulut budak 10 tahun.Kata-kata budak lelaki ini sangat menusuk hati, saat itu juga gua rasa macam menjadi orang yang tidak berguna, bahkan gua rasakan gua ni tidak lebih dari selonggok sampah yang langsung tak ada gunanya,jika dibandingkan dengan adik kecil ini.

Selama ini Gua rasa Gua dah cukup hebat dengan pendidikan dan jawatan yang tinggi yg Gua miliki. Tiba-tiba gua merasa lebih daif dan naif dari anak kecil yg berdiri di depan Gua ini. Terima kasih adik , kamu umpama malaikat yang menyedarkan gua dari tidur panjang yang nyenyak.....

Sebermula dari saat itu, gua sering menemani adik ini mengedarkan bungkusan-bungkusan makanan kepada gelandangan di sekitar Chow Kit. Kami, sering berkongsi pengertian tentang hidup ini antara satu sama lain.Dan.. Sejak dari saat itu juga gua mula memahami dan menyelami kehidupan manusia-manusia dan insan-insan yang berlegar-legar di lorong-lorong gelap di Kota Langit ini.

Ada di antara mereka yang mempunyai hati yang sgt putih dan ada juga di antara mereka yang sentiasa menunggu peluang untuk menipu dan mempergunakan orang lain.Gua tak pernah bosan ke sana. Mungkin pada sesetengah orang, lorong-lorong itu hanya tempat untuk kita menjejaki dosa, tapi Gua nampak masih ada sedikit cahaya yang tersimbah di lorong itu untuk kita teranginya ..

Gua cuba berkongsi apa yang gua lihat dan apa yang gua rasa mengenai kehidupan Chow Kit Road ini dengan pelajar-pelajar Gua.Gua berikan mereka tugasan akhir tahun iaitu " Care For The Homeless" agar mereka tahu bahawa, ada golongan yang di luar sana yang hidup di dalam satu keadaan yang tak pernah mereka bayangkan. Selain daripada untuk memenuhi keperluan silibus, Gua juga ingin mereka tahu bahawa cerita kehidupan ini bukan lah seperti dongeng cinderella.

Gua masih berdiri di Kota Langit.Gua rasakan bagaikan ada satu harapan baru untuk golongan-golongan merempat ini. Headline Akhbar THE STAR dan NST mampu membuatkan senyuman terukir di wajah
"ONE STOP CENTRE FOR THE HOME-LESS " 26/7/2010
Akhirnya. Apa yang gua juangkan selama ini mendapat perhatian mereka yang berada di atas.
Terima kasih kalian yang di Atas...Gua berikan Ibu Jari ke atas untuk kalian semua :)

         

Friday, August 12, 2011

Tiang Agama 2

Dunia Lelaki Dewasa
ialah dunia yang penuh dengan tanggung jawab.
Selain dari tanggung jawab carik duit untuk makan nasik
Solat Jumaat juga adalah tanggung jawab yg wajib di buat.
Ayuh Geng, ke masjid kita!













Gua di sini hari ni ....

Ibu Forest Gump Bukan Ibu Gua - Hari ke -12 Ramadhan 2011

"Mak Gua cakap, perempuan zaman sekarang dah tak heran sgt dengan lelaki kacak yg berhati baik,
depa lebih suka lelaki yang boleh taburkan duit" Kata Gua kepada Robocop selepas termenung jauh.
"Ada duit semua bole bro" balas Robocop sambil mengasah pisau Rambo kesayangannya.
" Boleh memang boleh Bro, tapi buat apa nak sedap atas air mata org lain kan ? "
"Hahaha...aku dh kahwin..no komen lah...huhuhu"
"So, Jaga orang rumah hang mcm hang jaga Pisau Rambo Hang :)"

Tiba-tiba Lynee menyampuk perbualan kami.
"Betol2.. money is important! but erkkhh x snggup laaa nk kuar ngan laki tua yg poket tebal"
"Ramai yg sanggup beb" balas Gua.Sambil di belakang Vina terbahak-bahak ketawa mendengarkan perbualan kami.
"Vina, jangan gelak kuat-kuat.Nanti batal puasa" Gua cuba mengusik Vina.
"Hahaha. Ada pulak gelak batal puasa. I gelak tutup mulut lah "
" Tue laa..Tapi anak kepada Pak cik poket tebal tue I nak laa..Hahaha" Lynee menyambung ayat.

"I'm Broke, tak kacak dan weirdo ...confirm tak laku"
" Mana ada.U good looking laa.. If weird everyone is weird in their own way. Tak laku ke jual mahal?"
Lynee cuba mengusik Gua.

"Hahahha.. Sir.. Itu bergantung kepada kepandaian lelaki itu memilih...kalau memilih perempuan yang suka buat duit dengan usaha dia...lelaki untungla..perempuan tu pandai berdikari namanya, kalau memilih perempuan yang memang suka ditabur duit...memang x kemana la...jgn terkejut kalau dia easily left you for other guy yang lebih kaya..ngengss.....hehhehe" Tiba-tiba Nabila yang dari tadi hanya sibuk dengan bukunya mencelah memberikan pandangan.

Perbualan kami menjadi semakin hangat apabila Ahmad, iaitu seorang Ustaz tak bertauliah yang berkelulusan Ijazah Ekonomi daripada Universiti Of Minesota USAdatang mencelah.
"Do you think that way ? Pilihlah perempuan yang jenis 1 dalam 10, atau 1 dalam 100, atau 1 dalam 1000. Selamat dunia akhirat. Mak bapak mertua pun boleh senyum. :)"
"Betul tu" Hasrin menyokong Ahmad.

" kadang-kadang tak boleh salahkan depa,sebab mak bapak depa pun suruh pilih laki-laki yang tabur menabur ni..Ada yang sanggup kahwin kan anak dengan orang yang takde iman daripada orang yang imannya tinggi tapi gajinya kecik, alasan nanti takkan anak aku nak mkn pasir? Ingatlh bahawa rezeki itu tetap datangnya daripada Allah.Org yg beriman sikit bilangannya" PERGH. Nasrul yang dari tadi hanya diam di hujung sudut mengeluarkan satu hujah yang sangat padat. Semua susuk tubuh yang ada di situ terdiam seketika.

Tiba-tiba Lily Sara bersuara " Ai nak yang kacak , dan baek hati.Duit ? Mmm mm so so coz i pon ade"

" .......nak cari yang baik hati, tak tinggal solat dan tak lupa sadakah jariah orang-tua kat kampong"
Ahmad menambah sambil memandang ke arah Lily Sara dengan riak wajah yang Gua rasa mampuu ntuk membuat Lily Sara rasa sakit hati.

" Lu orang pernah dengar quotes ni tak ? Mak Forest Gump cakap, Hidup ini bagaikan sebuah kotak coklat, kau takkan tahu apa yang kau akan dapat "

Perbualan kami pada petang itu dimulakan dan diakhiri dengan dua quotes ibu kepada dua orang lelaki yang berbeza dunia, tetapi mempunyai kepercayaan yang sama iaitu....

Hidup ini indah. Begitu indah.

Hari Ke-11 Ramadhan 2011

Kadang-kadang Gua rasa macam nak berlari tanpa henti
"Makesure you are a good runner.. :) " Kata Si Gadis
-------------------------------------------------------------------------------------------
Cikgu Mozaimi Mohamad merupakan bekas guru kaunseling yang banyak menasihati Gua sewaktu di SMKA Sultan Muhammad dahulu. W/pun lama x berjumpa, namun kehilangan beliau amat Gua rasakan. Tiba2 Gua rasa mcm ada kekesalan muncul dalam diri krn x sempat nak meminta maaf. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas Roh Allayarham.
 ------------------------------------------------------------------------------------------- 
Tiba -tiba euforia Kampung di Melaka begitu melekat diingatan.
 -------------------------------------------------------------------------------------------

Tuesday, August 9, 2011

Hari ke-10 Ramadhan

Bila Ramadhan Menjelma ,Gua nampak ramai Makwe-makwe yang berambut blonde, red dan copper,
sampai seru untuk menutup kepala. Semoga semangat Ramadhan kekal sehingga ke akhir usia ye makwe.
INI BARU ROCK!!!

Hari Ke-9 Ramadhan 2011

Sampai di KL Office, Gua nampak di atas meja ada Kad Ucapan Selamat Hari Raya .
Ada lah dalam sepuluh keping.Kata budak Office, Corporate Communication Department yang bagi.Semua staff dapat. Dalam kepala dah ada senarai nama orang-orang yang akan Gua poskan kad-kad ini.

Sejak zaman teknologi maklumat menerobos masuk Malaysia, SuratMan tak lagi menjadi watak penting. Satu masa dulu, bila menjelangnya bulan Ramadhan, Kad Ucapan Selamat Hari Raya adalah satu bebanan besar bagi Para SuratMan. Deruan bunyi motosikal mereka ditunggu-tunggu oleh semua penghuni rumah.Lebih-lebih lagi kepada pasangan kekasih.Kad Ucapan Selamat Hari Raya adalah salah satu bukti kasih.Lebih besar kad yang diterima, lebih mekar cinta bersemi di dalam jiwa.

Hari Ke-8 Ramadhan 2011

Gua teringin nak berbuka Roaster hari ni..Just Chicken.
 -----------------------------------------------------
Tak jadi Roaster ...Gua nak makan Ikan kembung Goreng dengan kicap manis cap kipas udang. Cuma ikan.
 -----------------------------------------------------
Lepas berbuka dan Tarawikh Gua rasa macam nak mengeTEH di Restoren Abang Kawasan :).
Lepak dengan Brader PyanHabib Rahman aka Osman Tikus.



Young Gun Man Utd Yg power

Nampak tak macam mana Budak-budak muda Man Utd main mlm semalam ?
Keh! keh! keh!
Bulan-bulan Puasa ni kena jadi pemurah sikit.
Depa bagi kita Dua, kita bagi Depa TIGA !!!
Muka Wa ata senium :) 











Community Shield 2011 Champion

Hari ke-7 Ramadhan 2011

Hari ni Gua ....
1.Tak sabar nak berbuke (Bubur Lambok Resipi Mak yg di masak oleh Si Gadis)
2.Tak Sabar nak Maghrib, Isyak dan Tarawih
3.Tak sabar nak tengok Game Manchester Derby Community shield.




Bubur Lambuk Resipi Hajah Ramlah yg di masak oleh Si Gadis

Politikus-Politikus Bancau

Nampaknya Politikus -Politikus di Malaysia semakin terdesak ..Baik Geng Gerombolan mahupun Geng Gung Ho Rakyat. Rileks lah Geng, apa salahnya Lu orang cuti sebulan daripada mengharuk sana-sini. Geng, ingat ni je lah ..
" Lakum Di Nukum Wali Yadin" ...

Sunday, August 7, 2011

Ibu muda yang baru setahun mengenal Islam itu

Ibu muda yang baru setahun mengenal Islam itu ....
Bercakap  atas dasar pembalasan tuhan, dosa dan pahala.
Tapi Gua ...masih tersekat dengan pernilaian moral dan pandangan manusia.
Sepertinya,di Sekolah dahulu
dia yang belajar  subjek pendidikan Islam dan Gua belajar SubjekPendidikan Moral.
Gua mengakui.
Gua harus berasa malu.

Kata  Si Dewa Senja  " Bercakap is one thing geng, its her faith n belief that humbles me. 
Ternyata kita ni yg lahir dlm Islam bisa alpa dan ambil mudah "




















Semoga Allah s.w.t terus memancarkan cahaya dan  menguatkan iman mu temanku -Susila Abdullah

Hari Ke-enam Ramadhan 2011

Tibe-tibe Gua terbayang
Asam pedas ikan sembilang Parit Raja Batu Pahat,
Dimakan dengan nasik,
Berulamkan kacang botol,
dikuasakan dengan telur masin....

Perghhhhhhhhhh...Menitis-nitis dah air liur Gua ni
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Dah 6 hari Gua tak makan Nasik ...
Mampukah Gua bertahan 
lagi 24 hari.

Iklan Raya TV3 2011

Dengar Cerita
Iklan Hari Raya Aidilfitri TV3 tahun ni
Temanya,
Santa Claus pakai songkok sambil duduk bersila makan ketupat Nasik.
Keh! keh!keh!
1 Malaysia lah katakan
1 Malaysia my Arse...














Santa Melayu

Tiang Agama

Lelaki2 Urban yang kacak dan berani berjuang untuk hidup
Harus juga berani pergi Solat Jumaat.
Ayuh, Ke masjid kita :) .
Ini baru Rock!!!

Hari Ketiga Ramadhan 2011

petang semalam, masa Gua sedang Tendang Tiang Lampu kat Jalan Tun Razak,
Gua perasan Makwe yg drive HONDA CITY kat belakang kereta Gua tu,
tersenyum jambu je.
tapi ...
Sikit pun Gua tak heran.

Hari Kedua Ramadhan 2011

Hari ni kalau Jalan Tun Razak Jammed teruk lagi,
Gua akan keluar dari kereta dan tendang tiang lampu jalan kuat-kuat.

Tuesday, August 2, 2011

Hari Pertama Ramadhan 2011

Suatu petang di Pasar Ramadhan ...
SCV: Mak cik, roti jala ni berapa mak cik jual ?
Mak Cik : 5 Keping RM 2.00 nak ...
SCV : Mahalnya Makcik ...
Mak Cik : Barang dah mahal nak.Sekarang ni anak Dara orang pun dah harga 10 Ribu. Makcik dulu harga 600 je :) ..
SCV : (TERSENYAP -SEBAB POINT MAKCIK NI POWER SGT )

Sunday, July 31, 2011

Wanita

Lagu ini Gua tujukan untuk Mak Gua, Kakak Gua, Gadis Gua, dan mana-mana wanita yang pernah bangun untuk masakkan Gua nasik untuk bersahur, Masakkan Gua nasik untuk berbuka puasa, dan belanja Gua makan Nasik. Sekian Terima Kasih Selamat Berpuasa....

 

Syaitan yg bertopengkan Lelaki kacak

Brandon Boyd, Mike Einziger,Ben Kenney ,Chris Kilmore dan Jose Pasillas adalah ahli kumpulan  "Syaitan yg bertopengkan Lelaki kacak yang telah diutuskan oleh Kerajaan Iblis untuk menggoda dan menyesatkan wanita "
Sidang Media di Kolumpo

Friday, July 22, 2011

Awek Hand Bag Louis Vuitton dan Awek Peta Dunia Kuno

Ex-GF Gua dulu selalu tanya soalan mcm ni, 
"Sayang, U rasa berapa harga hand bag LV yang baru tu" 
Gua senyum, Kopi tanpa Gula :).
GF Gua yg skang ni pulak, selalu tanya soalan yang jenis ni, 
"Sayang, macam mana  Orang-orang dulu boleh mampu lukis peta dunia sedangkan Amstrong jejakkan kaki di bulan pada 1969. 
Gua senyum, Kopi terlebih gula :).

Team Bola Sepak Tepuk Malaysia

Gua tak tahu samada permainan ni cuma ada di Malaysia, ataupun juga ada di setiap negara-negara membangun di mana terdapat golongan marhaen berpendapatan rendah yang tidak mampu untuk membeli set meja Fosball ataupun Permainan Video Nintendo.

Permainan yang Gua maksudkan ini ialah "Permainan Bola Sepak tepuk".
Masa Gua kecik-kecik dulu, Gua nak sangat main table foosball dan Game bola Sepak Nintendo.Tapi mak dan abah gua tak mampu nak belikan. So Gua dgn Abg Gua kerat kotak ubat nyamuk, gunting bentuk 4 segi tepat dan lipatkan ditengahnya .Kemudian kami lukiskan nombor jersey dgn nama pemain. Pintu gol pula kami buat daripada oragami  sampan kertas. kami lipatkan di kedua -dua hujungnya maka jadilah pintu gol. Bola nya pula biasanya kami gunakan kertas timah rokok. Kami gentelkan kertas timah itu sehingga menjadi buat sepert bola. kadang-kadang kapur tulis papan hitam sekolah juga turut menjadi material utk dijadikan bola :). Untuk padang bola, biasanya kami gunakan permukaan yg rata seperti meja tulis dan lantai. Kami akan lukiskan kawasan permainan dengan kapur tulis.

Permainan akan berlangsung selama 5 MINIT. Pasukan yg menjaringkan gol paling banyak dalam tempoh itu maka dia lah yg akan menjadi pemenang. Pasukan yg kalah akan di denda iaitu dahinya akan ditepuk oleh pihak yg menang dengan menggunakan pemainnya sendiri.


Permainan ini sangat terkenal semasa Gua berada di darjah 4. Gua selalu menjadi penganjur perlawanan di dalam kelas. Sehinggakan semua budak-budak kelas Gua jadi ketagih untuk bermain pemainan ini. Guru kelas kami iaitu Cikgu Anita, selalu kehairanan apabila melihat kapur tulis di dalam kelas terlalu cepat sangat habis.Tidak seperti biasa.Yang dia tak tahu, kapur tulis di dalam kelas itu adalah penyumbang utama kepada keseronokan bermain permainan bola sepak tepuk kami.


Ini ialah salah satu nostalgia zaman kanak-kanak Gua. Apabila kita dewasa, sukar untuk kita memahami kegembiraan dan zaman riang kanak-kanak. kadang-kadang apabila kita bersendiri, kita selalu berangan-angan untuk kembali ke alam riang itu dahulu.Hidup ceria tanpa tekanan. Apa yg kita cuma fikirkan ialah bermain bersama teman-teman. 

Wednesday, July 20, 2011

Pada Sebuah Ketentuan: Bukan bogel sebarang bogel

Lelaki Bohemian yang paling terkenal  dan paling sexy di Kolumpo ini telah meriliskan bukunya ..Sila dapatkan di pasaran.


"Pada Sebuah Ketentuan "-Ayam Fared   
















Ayam Fared yg Gua kenal "Beliau lebih rela berbogel dengan kebenaran daripada berpakaian dengan kepalsuan"

Monday, July 18, 2011

Topeng ....

Engkau tahu yang sebenarnya dirimu tidaklah secantik mana. Engkau juga tahu kewujudanmu tidaklah sebegitu penting seperti mana yang kau rasa. Namun Kau sentiasa cuba membuktikan kau WUJUD di mata semua. Kau tahu ada di antara mereka yang suka. Tidak kurang juga ada yang mencela. Engkau tahu bahawa dirimu tak pernah runsing dengan apa yang mereka nak kata. Yang kau tak tahu sebenarnya Engkau sudah pun terpecah menjadi DUA.

Engkau  keliru dengan watak mana yang harus kau bawa. Kadang-kadang engkau seperti Rabiatul Adawiah.Si Gadis suci yang sangat tinggi makrifat cintanya. Kata-kata kau semuanya  berfalsafah cinta pada Sang Pencipta. Jiwa kau begitu terpelihara. Bagaikan tiada satu titik noda pun yang pernah mencemarnya.

Tapi, kadang-kadang kau berubah rupa. Kau menjadi gadis Gypsy yang bebas dan lepas.Kau bogelkan iman kau dengan dunia. Kau lupa segala falsafah cinta. Kau lupa Dia sedang memandang dari atas sana. Kau tahu yang kau sedang melakonkan watak-watak sementara. Kau begitu gembira dengan permainan topeng muka. Kau tahu nafsu kau bersorak ria bila topeng dibuka. Yang kau tak tahu ada makluk Tuhan yang dijadikan daripada cahaya sedang sibuk menulis  lakonanmu di bahu kiri sana.

Kadang-kadang bila engkau sendiri kau bertanya. Aku mahu apa sebenarnya ? Jalan ke Syurga ataupun Neraka?

Friday, July 15, 2011

Budak Kongsi Gelap Double Seven (77)

Sudah seminggu Gua ditugaskan di Campus Sunway. Terus terang Gua cakap,Gua sangat boring. Pertama sebab Gua kena bangun lebih awal daripada biasa.Kedua sebab pagi-pagi lagi Gua dah kena berhimpit-himpit dalam Komuter dengan warga KL yang sgt Internasionale. Masuk train Gua bau Dunhill Desire. Bila Gua keluar, Gua akan berbau hamis macam anak buaya yang baru ditetaskan ibunya.

Di office Sunway, Gua buat muka malas. Walaupun task bertimbun-timbun tak siap. Betul lah, kalau hati dah tak suka, buat apa pun semua rasa tak best. Kejap-kejap Gua keluar pi pam oksigen. Tak pernah jadi dalam sehari Gua boleh habiskan 14 batang rokok.Sejak kena buat kerja di Sunway, rokok adalah kawan yg paling setia dengan Gua.

Gua selalu hilangkan boring dengan berasap di depan satu office Pinjaman Wang Berlesen. Senang cerita Office Along.Member2 Office Gua cakap, itu pejabat Along. Geng Double Seven punya. Selama semiggu dah Gua lepak berasap kat situ,Office ini gelap dan selalu berkunci, tapi hari ini ia terang benderang dan kelihatan ada kelibat 2,3 orang di dalamnya.

Sedang Gua khayal mencemarkan bumi ini dengan gas2 monoksida dan karbon dioksida, dan memendakkan jangka hayat kehidupan Gua sendiri, seorang remaja lelaki Melayu keluar dari dalam office Along itu.Gua kira umurnya dalam 17 ke 18 tahun.Dia memakai T-Shirt berwarna Merah berlengan senteng untuk tunjukkan Tatoo anak Naga di lengan kirinya. Tanpa sebarang ucapan salam ataupun sapaan horma dia memberikan isyarat tangan untuk meminjam pemetik api . Gua pandang muka dia. Hati Gua panas. Setakat ni Gua tak pernah jumpa lagi spesis makhluk yg kurang ajar macam ni .

Gua buat muka tongong tanpa memperdulikan kewujudan dia di sebelah.
" Bro, Lu tak nampak ke Gua nak pinjam Lighter? "
Gua senyum sinis  dan pandang tepat ke mata dia.Gua padamkan puntung rokok di tong sampah. Untuk menyejukkan hati Gua yang dah makin panas, Gua buka langkah balik ke Office.

Tiba-tiba dia tahan gua,
" Bro, Lu Lebih lah. Gua mintak elok2 Lu tunjuk besar pulak kat Gua ni ?"

Gua memang malas nak melayan anak babi yang baru belajar menyondol-nyondol.Walaupun Gua memang panas hati dengan perangai rude budak ni, tapi Gua cuba control seboleh mungkin.

Gua teruskan niat Gua masuk office semula. Hati cakap, kalau  budak ni tahan Gua lagi, Sure muka dia akan ber-cop tapak kasut Gua. Pergi mampus lah dengan Lu punya Double Seven.Ingat dengan Tatoo anak Naga kat Lengan tu, Lu dah dapat lesen untuk kurang ajar dengan orang. Papa Double Seven pun boleh hormat orang, ini kan pulak Anak babi yang merah macam Lu.....

Hari tu, anak babi tu berjaya membuatkan mood Gua kacau bilau.Untuk seketika waktu, Gua tak berhenti-henti berfikir -Kenapalah Budak2 Melayu hari ni dah jadi macam Anak2 Nigger di kawasan Harlem dan Bronx...Salah ibu mengandung ke atau salah bapak yang bagi makanan Haram ?

Thursday, July 14, 2011

'Adik' Yg bersaiz BoB

Gua ada seorang anak buah.Dia berumur 10 tahun,Seorang kanak-kanak lincah yang bersaiz BOB. Gua panggil dia Adik.
Gua sangat suka letakkan pipi Gua on his belly fat. Sebab setiap kali Gua letakkan pipi gua di situ, pipi Gua akan  rasa sejuk dan nyaman.
Bila Gua tanya 
"Adik, dalam ni ada apa? 
"Ada Nasik, Paksu " Jawab adik dengan spontan.
Isi perut Gua selalu terbarai apabila mendengar  jawapan dari adik.
Gua rasa, kumpulan Sepah yang menang Maharaja Lawak tu pun tak mampu nak  buat lawak spontan mcm tu.

Minggu Lepas Gua balik rumah mak di kampung untuk meraikan hari pertunangan abang Gua.
Adik juga ada di kampung. Gua panggil dia duduk berbual dengan Gua di sofa. 
Sambil mengusap-usap perut adik yang mengening, sejuk,dan lembut Gua tanya tentang kemajuan dan prestasi pelajaran semasa.
DIa kata okay. Gua tanya lagi
"Adik bila nak berkhatan?"
Dia jawab
"Bulan 11 ni Paksu "
"Okay lah, lepas ni boleh lah adik cari GF"
Adik mencebik bibir. dia balas
"Adik tak nak GF,Adik nak Abah je "
Hahaha..Gua faham sangat dengan jawapan Adik.Daripada kecik memang tak boleh berenggang dengan Abah dia iaitu Abang Ngah Gua.Bagi Adik, Abah adalah dunianya.
"Adik, Cuti sekolah hari tu, sekolah takde buat aktiviti apa-apa ke? "
"Ada Paksu " Jawab adik
" Buat apa? "
"Majlis Solat Hajat "
"Owh...Adik buat solat HAJAT tak ? "
"Buat Paksu "
"Adik mintak hajat apa? "
" ADIK MINTAK DOA SUPAYA ALLAH BAGI ADIK KURUS " 
Jawapan ikhlas daripada Anak buah Gua  yg berumur 10 tahun ini  membuatkan Isi Perut Gua terburai untuk kesekian kalinya...


Yg mana satu Adik ? Hehehe!

Wednesday, July 13, 2011

Cari Kawan Minum Beer senang, cari kawan Makan Nasik susah..

Dulu, Gua ramai kawan. Masa tu kaum-kaum Gua cakap yg Gua power. Minum Beer Ber jug-jug pun Gua steadi. Gua bangga gile. Awek-awek yang suka tunjuk pangkal payudara pun suka duk tenggek atas paha. Gua bapak punya suka hidup dalam hedonisme. Gua rasa Gua lah yg paling terer.

Pada satu hari, Gua duduk diam-diam kat hujung katil. Gua pandang ke arah cermin di bilik. Gua nampak ada seorang lelaki yg serupa Gua. Mukanya keroh. Seperti ada suatu kuasa jahat  yg mengusainya. Seperti ada sesuatu perkara yg besar menjadi bebanannya. Gua tenung lama2 lagi wajah lelaki itu. Tiba-tiba wajah itu berubah. Sangat hodoh dan menakutkan. Lantas ia keluar dan menerkam Gua...

Gua tersedar ...Azan subuh berkumandang. Sedap suara bilal yang laungkan azan tu.Tiba-tiba Gua teringat yg satu ketika dulu, Gua juga selalu melaungkan azan  Isyak dan Subuh di surau depan rumah di kampung. Gua jadi sayu.

Gua bangun. Gua pandang cermin di bilik Gua. Gua nampak ada seorang lelaki serupa Gua. Tidak berbaju, berseluar jeans Levi's lusuh dan wajahnya seperti memikirkan sesuatu. Seperti ada sesuatu perkara yang besar yang menjadi bebanan fikirannya. Gua tenung lagi wajah lelaki itu lama-lama.Tiba-tiba wajah lelaki itu berubah.Sangat hodoh dan menakutkan. Lantas ia keluar dan menerkam Gua ...

Gua tersedar...Azan Zuhur berkumandang. Sedap betul suara bilal yang melaungkan azan itu. Tiba-tiba Gua teringat yang pada suatu ketika dulu, Gua juga selalu melaungkan azan bila masuknya waktu Zuhur dan Asar di surau yang terletak di hadapan rumah Gua di kampung.Gua jadi sayu...

Gua bangun. Gua pandang cermin di bilik Gua. Gua nampak ada seorang lelaki serupa Gua. Tidak berbaju, berseluar jeans Levi's lusuh dan wajahnya seperti seorang orang yang sepuluh hari tak makan. Seperti menanggung penderitaan kebuluran yang sangat lama. Gua tenung lagi wajah lelaki itu lama-lama.Tiba-tiba wajah lelaki itu berubah.Sangat hodoh dan menakutkan. Lantas ia keluar dan menerkam Gua ...

Gua tersedar...Azan Asar berkumandang. Sedap betul suara bilal yang melaungkan azan itu. Tiba-tiba Gua teringat yang pada suatu ketika dulu, Gua juga selalu melaungkan azan bila masuknya waktu Asar dan Maghrib di surau yang terletak di hadapan rumah Gua di kampung. Gua jadi sayu...

Gua bangun. Gua pandang cermin di bilik Gua. Gua nampak ada seorang lelaki serupa Gua. Tidak berbaju, berseluar jeans Levi's lusuh dan wajahnya seperti seorang Abid yang mendapat ilham Ladunni.Seperti seorang pendita yang mendapat pencerahan Abadi. Gua hampiri cermin itu dengan lebih dekat. Wajah Lelaki yang serupa dengan Gua itu semakin cerah berseri-seri. Dengan tidak disangka-sangka dia berkata
" Pergi Solat Asar " . Gua tergamam sepertimana lelaki di dalam cermin itu tergamam..

Gua panik. Hati Gua cuak, tubuh gua bergoncang. Pantas Gua masuk ke bilik mandi. Gua ambil wuduk dan tunaikan  Solat Asar 4 Rakaat. Masa Solat Gua rasa sgt syahdu.Setiap rukun Gua tunaikan dengan penuh gerak rasa dan laku. Selepas memberikan salam kepada 'Raqib' dan 'Atid' Gua mengangkat kedua belah tangan yg banyak noda, memohon keampunan pada Allah yg maha esa.Berharap agar DIA mengampunkan dosa2 Mak dan Abah serta berikan mereka balasan syurga.Gua tak perasan, dalam kesyahduan petang asar itu rupanya ada setitik cecair berwarna kristal telah jatuh dari mata.

Lepas solat Asar Gua selongkar dapur. Atas meja makan ada sebungkus Nasi Goreng mamak yg sudah sejuk. Siapa punya Gua tak tahu.Mungkin Abang Gua punya. Gua masukkan nasik dalam pinggan dan makan seorang diri di dapur. Sunyi , kelam dan gelap.Tapi Gua berada di dalam ketenangan yg tak pernah di rasa.

Masa Gua suapkan nasik ke mulut,
Gua cari awek yang suka tunjuk pangkal payu dara -  Takde.
Gua cari kaum-kaum yang selalu cakap Gua power - Takde
Gua cari Lelaki yang berada di dalam cermin di satu sudut yang berbeza..
Ya, di situ dia rupanya...
Alhamdulillah, Dia masih ada. Tersenyum memegang sepinggan Nasik .
Semakin berseri-seri wajahnya.

Tuesday, July 12, 2011

Gua, Bersih 2.0 dan Perjuangan Rakyat Negara Nasik


Gua hanya seorang Marhaen kacak yang suka makan nasik. Kecerdasan Gua tak lah sehebat mana. Mungkin lebih sedikit sahaja daripada Mighty Joe Young. Kadang2 Gua berfikir pakai kepala otak.Kadang2 Gua berfikir pakai kepala lutut. Tapi biasanya Gua lebih suka berfikir pakai otak kepala lutut kerana otak kepala lutut Gua lebih mudah dikawal. Jika Gua berfikir pakai kepala otak, Imaginasi Gua memang sangat susah untuk di kawal.

Dah hampir sebulan Negara kecoh dengan isu BERSIH 2.0. Macam2 cerita dan provokasi. Tidak kurang juga ramai yang semakin berani keluar untuk memperjuangkan emansipasi.

Di sini Gua nak explain kat kawan2 Gua yg tanya, kenapa Gua mengambil keputusan untuk menyokong BERSIH 2.0. Terus terang Gua katakan, parti2 Politik tidak memberikan kepentingan kepada Gua, apatah lagi di dalam mempengaruhi cara Gua berfikir. Di sini Gua jelaskan beberapa persoalan tentang BERSIH 2.0 yg bermain di dalam otak kepala lutut Gua.

1. Jika polis kawal dengan baik, kesesakan lalulintas dapat dikawal dan tak lama. Selepas serah memorandum, orang bersurai.

2. Perhimpunan lalu membuktikan peserta tak merusuh kalau polis tak kacau sembur-sembur air.

3. perhimpunan bersih yang lalu berjaya menunjukkan cubaan media (rtm dan tv3) untuk menipu perhimpunan tak dapat sambutan. (dalam waktu tengah hari gitu la). Pada hal berpuluh ribu turun KL. Nampak benor bohongnye...

4. Negara kerugian berbilion ringgit. Hujjah dangkal. Pelancong domestik / pelancong tempatan yang datang menjayakan bersih boleh menjana ekonomi dalam beberapa jam. Kalau ye pun pelancong kurang datang, pelancong domestik yang datang ramai mengejut tu boleh cover semula. Tak la rugi mane pun.

5.Bisnes courier/penghantaran, pemandu teksi, peniaga barang kemas, travel agent tak rugi besar mane pun kalu perhimpunan lancar. Janji tiada provokasi, polis tak kacau, tak sekat. Perhimpunan bersih dulu tak dengar pun laporan kedai barang kemas dipecah masuk semasa tuntutan bersih. Jalan sesak dan ditutup lebih kurang 3-4 jam je. tak sampai pun sehari. Kalau lame tu, polis sengaja tutup jalan buat sesak sebab taknak orang pegi demo.

6. Mengapa kerajaan takut sangat orang tuntut pilihanraya bersih. Terasa ke selama ni main kotor masa pilihanraya? Kalau betul ok, benarkan je.

7. Mengapa SPR "bo layan" banyak laporan berkenaan undi pos, berpuluh-puluh orang dalam satu alamat mengundi, dan banyak lagi? Lepas tu sibuk kata takde komen tak molek.

8. Mengapa tak mahu guna dakwat kekal? Sedangkan terbukti efektif elak orang mengundi dua kali. SPR ada masalah buat pilihan? Dulu umum, kata elok buat macam ni. Tak lama lepas tu tarik balik, kata tak elok pulak. Lidah bercabang!

-9. Demonstrasi bukan budaya kita. Baik! lepas ni hentikan semua demonstrasi termasuk yang dianjurkan oleh parti pemerintah. boleh??

10. Ada kenyataan di surat khabar utama yang bengong. menyertai demonstrasi bersih adalah haram di sisi islam (menurutnya kata ilmuan islam). saranan supaya selepas ini, tiap-tiap hari surat khabar tulis besar-besar bahawa membuka aurat itu haram. berzina itu haram. minum arak itu haram. bekerja dan mengiklankan arak itu haram. judi itu haram. terlibat dengan judi itu haram. terlibat dengan riba itu haram.
ini bukan kata ilmuan Islam, ini maksud dari firman Allah dalam Quran.
sila tulis dan paparkan di muka depan setiap hari.

boleh buat utusan dan berita harian?

11. kalau selama ni SPR tak telus, macam mana PR boleh menang banyak negeri? Hujjah dangkal juga. Pelajar IPT tahun 1 pun boleh fikir. Ramai rakyat makin muak dengan kerajaan sekarang. Penipuan yang dibuat tak mampu dah nak lawan dengan undi kepada PR yang makin banyak tu. Kalau takde main kotor, silap-silap dah tumbang BN.

Bagi sesiapa yg membaca post Gua ni, terpulanglah kepada Lu orang bagaiman untuk mentafsirkannya. Gua hanya percaya bahawa, Rakyat itu adalah a part of Democracy government. Jadi Rakyat mempunyai hak untuk bersuara di dalam memperjuangkan hak mereka.

Sekian, Gua lapar..Gua nak pi makan nasik..Gua hiburkan Lu org dengan Lagu 'Rasa Sayang Hey' yang Brother Nik Jidan mainkan dan dipowerkan oleh Lelaki Bohemian yg suka makan nasik yg pakai topi kebun dan kaca mata hitam tu ...

Assalamulaikum

video

Tuesday, June 28, 2011

Pasar Chow Kit dan Uniqlo

Gua pergi Pasar Chow Kit. Gua beli sotong segar. Gua masak sotong berempah.
Makan dengan nasik beras wangi diimport dari Selatan Siam. campur dengan kicap manis Cap Kipas Udang. Perah sedikit dengan limau kasturi. Pecalkan dengan cili padi dan hirisan bawang merah.Berulamkan kacang botol.Ternyata Gabungan ini, berjaya menghilangkan ghairah gua pada tubuh Fasha Sandha buat seketika.Gua lebih ghairah makan nasik.


Gua pergi Chow Kit. Masuk Lorong Haji Taib 2. Gua singgah di setiap deretan kedai bundle. Gua cari kemeja Uniqlo. Dalam wallet cuma ada tiga keping not berwarna merah. Gua target Gua dapat bawak balik 5 Helai kemeja Uniqlo. Tapi kali ni Gua pelik. Tanda harga di leher kemeja2 Uniqlo yg bergantung di deretan bundle menunjukkan bahawa Gua hanya dapat membawa pulang sehelai sahaja.

CELAKA ! Takkan sebab Uniqlo dah bukak Store dekat KL Plaza dan KLCC Towkey2 bundle pun nak main harga.

Gua bakar bundle2 kat sini nanti ...

Tuesday, June 21, 2011

Waiter takde bulu yang dah Berbulu (Once You Go Black, You never Go back ! )

Di Suatu pagi yang hening

AHA: Acik, awat lah muka Lu mcm Lembu Mandul nak mengawan je ni ?

ACIK : Ahh..Macam Sial!

AHA : Eh! tibe2 plak Lu ni. Lu ni tebiat nak mampos ke ape?

ACIK : Ah, memang macam Sial lah !

AHA: Kalau ye pun cerita lah, apa yg macam sial Sangat tu.

ACIK :Lu pernah tengok Sial ?

AHA : Depend lah..Sial ni ada 44 macam. Skang ni cube Lu cerita dengan Gua sial macam mana yang Lu jumpa ni.

ACIK : Yang macam Sial lah !

AHA : Erkkk...Ok last Gua tanya, kalau Lu tak ckp jugak, pi Mam lah dengan Lu.

ACIK :Macam ni.Lu pun tahu kan, Gua bukan datang dari keturunan yg bergenetik banyak bulu, tapi Gua jadi berbulu bila tengok, Gadis2 Melayu dungu yang dah takde malu, beromen dalam club tempat Gua kerja dengan mamat2 Afrika yg banyak bulu.

AHA : Hahaha! Lu nak jeles kenapa?  Banyak bulu tu sexy dowh ...Hahaha! Plus Hitam pekat tu kan menawan. Lu nak heran ape Geng. Dengan mee goreng sepinggan dan teh-o-ais pun Lu dah boleh dapat 'syurga luka' , inikan pula bila dilambakkan depan mata dengan duit Riban2.

ACIK: Tu lah, macam sial! Betine skang ni, nampak duit terus jadi bangsat. Nigger pun diorang sebat.

AHA: Weh, Gua dengar orang cakap-sekali dah dapat Nigger punya Tongkat sakti, sumpah tak cari lain wo...tetap nak Nigger punya jugak. Hahaha! Bak kata Moto Henpon Blackberry - Once You Go Black, You never Go back !

ACIK : Hahaha! Sedih Gua siol.

AHA : Hah, kan dah senyum tu :) .Cool Geng...Kita nak ubah dunia orang pun, dunia kita sendiri pun huru-hara lagi. Kita pelan-pelan kayuh okay.

Friday, June 17, 2011

Boleh Tuju Lagu ?

Jambu : Bro, boleh tuju lagu ?
Gua : Boleh
Jambu : Okay steady lah Lu, Gua tujukan lagu ni untuk Semua orang yg berdosa



M Nasir - Di Jalan Sesat

G C Em
Apakah takdir mimpi ini
D C
Mendatang berulang kali
D
Berdarah penuh di tanah
C G
Sedang tangan menungkat langit

G C Em
Apakah yang ku perjuangkan
D C
Apakah yang dipertahan
D Em
Apakah mesti aku jadi pahlawan
D G
Oh... Tuhan

Em C
Tidaklah aku layak
D
Untuk SyurgaMu

Em C G
Namun aku tak berdaya
Am D
Menahan panas NerakaMu

G C Em
Curiga di mata orang
D C
Bagai mentari rembang
D
Bagaikan aku berdosa

C-D-G
Pada siapa saja

Em C
Sedang Tuhan di mana-mana
G Em
Melihat semua dosa
Em C
Dalam serata usia
D
Walau ditelan
G
Segitiga Bermuda

Em C
Selalu ku mengulangi
D G
Dosa yang telah ku buang
Em C
Diikuti kembali "mengapa begini?"
D G
"Mengapa begini?"

Sedang Tuhan tahu sesiapa
Untuk Neraka untuk Syurga
Aku tak terpaksa memilih Syurga
Demi pengertian pada hukum alam
Dan sesungguhnya aku cinta padaMu Tuhan
Walaupun sesat jalan.

Wednesday, June 15, 2011

Hacking History -Sejarah Godam


Hacking's History
From phone phreaks to Web attacks, hacking has been a part of computing for 40 years.

Hacking has been around pretty much since the development of the first electronic computers. Here are some of the key events in the last four decades of hacking.

1960s
The Dawn of Hacking
The first computer hackers emerge at MIT. They borrow their name from a term to describe members of a model train group at the school who "hack" the electric trains, tracks, and switches to make them perform faster and differently. A few of the members transfer their curiosity and rigging skills to the new mainframe computing systems being studied and developed on campus.

1970s
Phone Phreaks and Cap'n Crunch
Phone hackers (phreaks) break into regional and international phone networks to make free calls. One phreak, John Draper (aka Cap'n Crunch), learns that a toy whistle given away inside Cap'n Crunch cereal generates a 2600-hertz signal, the same high-pitched tone that accesses AT&T's long-distance switching system.

Draper builds a "blue box" that, when used in conjunction with the whistle and sounded into a phone receiver, allows phreaks to make free calls.

Shortly thereafter, Esquire magazine publishes "Secrets of the Little Blue Box" with instructions for making a blue box, and wire fraud in the United States escalates. Among the perpetrators: college kids Steve Wozniak and Steve Jobs, future founders of Apple Computer, who launch a home industry making and selling blue boxes.


STEVE JOBS OF APPLE AND WOZNIACK ARE THE FATHER OF HACKERS !



1980
Hacker Message Boards and Groups
Phone phreaks begin to move into the realm of computer hacking, and the first electronic bulletin board systems (BBSs) spring up.

The precursor to Usenet newsgroups and e-mail, the boards--with names such as Sherwood Forest and Catch-22--become the venue of choice for phreaks and hackers to gossip, trade tips, and share stolen computer passwords and credit card numbers.

Hacking groups begin to form. Among the first are Legion of Doom in the United States, and Chaos Computer Club in Germany.

1983
Kids' Games
The movie War Games introduces the public to hacking, and the legend of hackers as cyberheroes (and anti-heroes) is born. The film's main character, played by Matthew Broderick, attempts to crack into a video game manufacturer's computer to play a game, but instead breaks into the military's nuclear combat simulator computer..

The computer (codenamed WOPR, a pun on the military's real system called BURGR) misinterprets the hacker's request to play Global Thermonuclear War as an enemy missile launch. The break-in throws the military into high alert, or Def Con 1 (Defense Condition 1).

The same year, authorities arrest six teenagers known as the 414 gang (after the area code to which they are traced). During a nine-day spree, the gang breaks into some 60 computers, among them computers at the Los Alamos National Laboratory, which helps develop nuclear weapons.

1984
Hacker 'Zines
The hacker magazine 2600 begins regular publication, followed a year later by the online 'zine Phrack. The editor of 2600, "Emmanuel Goldstein" (whose real name is Eric Corley), takes his handle from the main character in George Orwell's 1984. Both publications provide tips for would-be hackers and phone phreaks, as well as commentary on the hacker issues of the day. Today, copies of 2600 are sold at most large retail bookstores.

1986
Use a Computer, Go to Jail
In the wake of an increasing number of break-ins to government and corporate computers, Congress passes the Computer Fraud and Abuse Act, which makes it a crime to break into computer systems. The law, however, does not cover juveniles.

1988
The Morris Worm
Robert T. Morris, Jr., a graduate student at Cornell University and son of a chief scientist at a division of the National Security Agency, launches a self-replicating worm on the government's ARPAnet (precursor to the Internet) to test its effect on UNIX systems.

The worm gets out of hand and spreads to some 6000 networked computers, clogging government and university systems. Morris is dismissed from Cornell, sentenced to three years' probation, and fined $10,000.

1989
The Germans and the KGB
In the first cyberespionage case to make international headlines, hackers in West Germany (loosely affiliated with the Chaos Computer Club) are arrested for breaking into U.S. government and corporate computers and selling operating-system source code to the Soviet KGB.

Three of them are turned in by two fellow hacker spies, and a fourth suspected hacker commits suicide when his possible role in the plan is publicized. Because the information stolen is not classified, the hackers are fined and sentenced to probation.

In a separate incident, a hacker is arrested who calls himself The Mentor. He publishes a now-famous treatise that comes to be known as the Hacker's Manifesto. The piece, a defense of hacker antics, begins, "My crime is that of curiosity... I am a hacker, and this is my manifesto. You may stop this individual, but you can't stop us all."

1990
Operation Sundevil
After a prolonged sting investigation, Secret Service agents swoop down on hackers in 14 U.S. cities, conducting early-morning raids and arrests.

The arrests involve organizers and prominent members of BBSs and are aimed at cracking down on credit-card theft and telephone and wire fraud. The result is a breakdown in the hacking community, with members informing on each other in exchange for immunity.

1993
Why Buy a Car When You Can Hack One?
During radio station call-in contests, hacker-fugitive Kevin Poulsen and two friends rig the stations' phone systems to let only their calls through, and "win" two Porsches, vacation trips, and $20,000.

Poulsen, already wanted for breaking into phone- company systems, serves five years in prison for computer and wire fraud. (Since his release in 1996, he has worked as a freelance journalist covering computer crime.)

The first Def Con hacking conference takes place in Las Vegas. The conference is meant to be a one-time party to say good-bye to BBSs (now replaced by the Web), but the gathering is so popular it becomes an annual event.

1994
Hacking Tools R Us
The Internet begins to take off as a new browser, Netscape Navigator, makes information on the Web more accessible. Hackers take to the new venue quickly, moving all their how-to information and hacking programs from the old BBSs to new hacker Web sites.

As information and easy-to-use tools become available to anyone with Net access, the face of hacking begins to change.

1995
The Mitnick Takedown
Serial cybertrespasser Kevin Mitnick is captured by federal agents and charged with stealing 20,000 credit card numbers. He's kept in prison for four years without a trial and becomes a cause célèbre in the hacking underground.

After pleading guilty to seven charges at his trial in March 1999, he's eventually sentenced to little more than time he had already served while he wait for a trial.

Russian crackers siphon $10 million from Citibank and transfer the money to bank accounts around the world. Vladimir Levin, the 30-year-old ringleader, uses his work laptop after hours to transfer the funds to accounts in Finland and Israel.

Levin stands trial in the United States and is sentenced to three years in prison. Authorities recover all but $400,000 of the stolen money.

1997
Hacking AOL
AOHell is released, a freeware application that allows a burgeoning community of unskilled hackers--or script kiddies--to wreak havoc on America Online. For days, hundreds of thousands of AOL users find their mailboxes flooded with multi-megabyte mail bombs and their chat rooms disrupted with spam messages.

1998
The Cult of Hacking and the Israeli Connection
The hacking group Cult of the Dead Cow releases its Trojan horse program, Back Orifice--a powerful hacking tool--at Def Con. Once a hacker installs the Trojan horse on a machine running Windows 95 or Windows 98, the program allows unauthorized remote access of the machine.

During heightened tensions in the Persian Gulf, hackers touch off a string of break-ins to unclassified Pentagon computers and steal software programs. Then-U.S. Deputy Defense Secretary John Hamre calls it "the most organized and systematic attack" on U.S. military systems to date.

An investigation points to two American teens. A 19-year-old Israeli hacker who calls himself The Analyzer (aka Ehud Tenebaum) is eventually identified as their ringleader and arrested. Today Tenebaum is chief technology officer of a computer consulting firm.

1999
Software Security Goes Mainstream
In the wake of Microsoft's Windows 98 release, 1999 becomes a banner year for security (and hacking). Hundreds of advisories and patches are released in response to newfound (and widely publicized) bugs in Windows and other commercial software products. A host of security software vendors release anti-hacking products for use on home computers.

2000
Service Denied
In one of the biggest denial-of-service attacks to date, hackers launch attacks against eBay, Yahoo, Amazon, and others.

Activists in Pakistan and the Middle East deface Web sites belonging to the Indian and Israeli governments to protest oppression in Kashmir and Palestine.

Hackers break into Microsoft's corporate network and access source code for the latest versions of Windows and Office.

2001
DNS Attack
Microsoft becomes the prominent victim of a new type of hack that attacks the domain name server. In these denial-of-service attacks, the DNS paths that take users to Microsoft's Web sites are corrupted. The hack is detected within a few hours, but prevents millions of users from reaching Microsoft Web pages for two days.

Sumber :
http://www.wikipedia.org/
http://hackersforum.ucoz.com/
http://pcworld.about.ne

THE INVIGILATOR

The Invigilator from Sunny Stories on Vimeo.


TRUST TRUST TRUST TRUST TRUST !

Tuesday, June 14, 2011

Cerita tentang Sebuah Kampung dan Tembikai

Pada satu masa dahulu, ada satu perkampungan yang mana masyarakatnya  yang tidak pernah keluar dari kampung mereka. Mereka hidup dalam keadaan aman dan sentosa di bawah pentadbiran seorang Tok Ketua dan penasihatnya iaitu Tok Moh.Tok Moh adalah orang yang paling berpengaruh di dalam kampung itu. Tok Moh adalah Ketua bagi adat Istiadat. Apa saja yang dikatakan oleh Tok Moh pasti akan dipercayai oleh masyarakat kampung.

Pada suatu hari, sebiji buah tembikai telah tumbuh di dalam sebuah kebun milik salah seorang petani di kampung itu. Seumur hidupnya, dia tidak pernah melihat sesuatu yang pelik seperti buah tembikai itu.Rupanya seperti Telur Raksaksa. Dia ketakutan dan berlari memberitahu kejadian itu kepada Tok Ketua. Tok Ketua dan sekalian Orang kampung datang ke kebunnya untuk melihat kejadian pelik yang dikatakan oleh petani itu. Tidak ada seorang pun di dalam kampung itu yang pernah melihat buah tembikai termasuk To Ketua. Mereka tertanya-tanya sesama sendiri.Apakah benda yang tumbuh di kebun petani itu. Dengan segera mereka memanggil Tok Moh. Mungkin Tok Moh sahaja yang tahu apakah benda yang pelik yang berupa seperti telur raksaksa itu.

Tok Moh datang ke tempat kejadian. Tok Moh juga tidak dapat memberikan jawapan apakah benda pelik itu. Namun Tok Moh memberikan amaran dan nasihat bahawa benda itu adalah sesuatu yang sangat bahaya dan boleh mengancam keselamatan penduduk kampung. Dia memberitahu orang kampung bahawa ia akan membesar dan membahayakan nyawa. Oleh itu mereka telah mengarahkan beberapa orang pemuda kampung untuk berkawal di kebun milik petani itu agar dapat memantau perkembangannya dan tidak membenarkan sesiapa pun mengusiknya. Sebermula dari hari itu, sepanjang masa kebun itu menjadi tumpuan penduduk kampung. Mereka berkumpul beramai-ramai untuk melihat sendiri benda pelik yang tumbuh di dalam kebun petani itu.

Pengembara

Pada suatu hari, seorang pengembara telah sesat ke kampung itu.Pengembara itu kehabisan air minuman. Tekaknya berasa sangat dahaga. Kebetulan beliau telah lalu di tempat penduduk kampung berkumpul. Beliau bertanya pada salah seorang penduduk kampung apakah yang menjadi tumpuan mereka. Penduduk kampung itu menunjukkan buah tembikai yang tumbuh itu. Pengembara itu berasa hairan. Mengapa penduduk kampung ini semua seakan pelik dan takut sekali dengan buah tembikai itu. Dalam hatinya berkata, jika aku membantu mereka pasti aku akan disukai. Tanpa berfikir panjang, beliau terus memasuki kebun itu dan berteriak kepada semua orang yang ada. Beliau menarik buah tembikai itu tangkai dan mengangkatnya dan berkata

" Saudara saudari sekalian, ini adalah buah tembikai. Ia sejenis buah-buahan yg boleh di makan. Apa yang kamu semua takutkan.Lihat ini "

Pengembara itu memotong buah tembikai itu dengan pisaunya dan terus memasukkan sepotong tembikai ke mulutnya. Apabila melihat tindakan Pengembara itu seluruh penduduk kampung menjadi panik. Salah seorang daripada mereka belari menuju ke rumah Tok Moh untuk memberitahu akan kejadian itu.

Tok Moh datang dengan kuncu-kuncunya. Tok Ketua juga ada bersama. Tok Moh terus menuju ke arah pengembara yang sedang menikmati buah tembikai itu. Tok Moh berkata

" Hey Pengembara, apa yang sudah engkau lakukan?"

" Owh, saya cuma ingin memberitahu pada penduduk di sini bahawa ini ialah buah tembikai. Dan ia boleh di makan "

Tok Moh berasa marah dan terancam. Beliau terus mengarahkan orang-orang kampung menangkap pengembara itu. Pengembara itu di tangkap dan diikat tangannya.

" Lihat orang kampung semua, Jika benda yang sebegini bahaya pun orang ini boleh makan, apatah lagi kita ini. Orang ini mesti lebih bahaya daripada benda ini. Kita mesti bunuh orang ini "

Kata-kata Tok Moh itu disambut dengan sorakan orang kampung. "Kita bunuh dia! kita bunuh!

Malang sekali nasib pengembara itu. Sangkanya dengan memberitahu kepada oarang kampung bahawa benda itu adalah buah tembikai yang boleh dimakan, dia akan menerima penghargaan, sebaliknya dia telah dibunuh oleh orang kampung....

Bersambung ...
-----------------------------------------------------------------------------------------------