Mulakan.....



Di Kota Langit ini...Gua perlukan Kekuatan, Kebijaksanaan, Kemanusiaan ,Cinta dan nasik..

Tuesday, July 12, 2011

Gua, Bersih 2.0 dan Perjuangan Rakyat Negara Nasik


Gua hanya seorang Marhaen kacak yang suka makan nasik. Kecerdasan Gua tak lah sehebat mana. Mungkin lebih sedikit sahaja daripada Mighty Joe Young. Kadang2 Gua berfikir pakai kepala otak.Kadang2 Gua berfikir pakai kepala lutut. Tapi biasanya Gua lebih suka berfikir pakai otak kepala lutut kerana otak kepala lutut Gua lebih mudah dikawal. Jika Gua berfikir pakai kepala otak, Imaginasi Gua memang sangat susah untuk di kawal.

Dah hampir sebulan Negara kecoh dengan isu BERSIH 2.0. Macam2 cerita dan provokasi. Tidak kurang juga ramai yang semakin berani keluar untuk memperjuangkan emansipasi.

Di sini Gua nak explain kat kawan2 Gua yg tanya, kenapa Gua mengambil keputusan untuk menyokong BERSIH 2.0. Terus terang Gua katakan, parti2 Politik tidak memberikan kepentingan kepada Gua, apatah lagi di dalam mempengaruhi cara Gua berfikir. Di sini Gua jelaskan beberapa persoalan tentang BERSIH 2.0 yg bermain di dalam otak kepala lutut Gua.

1. Jika polis kawal dengan baik, kesesakan lalulintas dapat dikawal dan tak lama. Selepas serah memorandum, orang bersurai.

2. Perhimpunan lalu membuktikan peserta tak merusuh kalau polis tak kacau sembur-sembur air.

3. perhimpunan bersih yang lalu berjaya menunjukkan cubaan media (rtm dan tv3) untuk menipu perhimpunan tak dapat sambutan. (dalam waktu tengah hari gitu la). Pada hal berpuluh ribu turun KL. Nampak benor bohongnye...

4. Negara kerugian berbilion ringgit. Hujjah dangkal. Pelancong domestik / pelancong tempatan yang datang menjayakan bersih boleh menjana ekonomi dalam beberapa jam. Kalau ye pun pelancong kurang datang, pelancong domestik yang datang ramai mengejut tu boleh cover semula. Tak la rugi mane pun.

5.Bisnes courier/penghantaran, pemandu teksi, peniaga barang kemas, travel agent tak rugi besar mane pun kalu perhimpunan lancar. Janji tiada provokasi, polis tak kacau, tak sekat. Perhimpunan bersih dulu tak dengar pun laporan kedai barang kemas dipecah masuk semasa tuntutan bersih. Jalan sesak dan ditutup lebih kurang 3-4 jam je. tak sampai pun sehari. Kalau lame tu, polis sengaja tutup jalan buat sesak sebab taknak orang pegi demo.

6. Mengapa kerajaan takut sangat orang tuntut pilihanraya bersih. Terasa ke selama ni main kotor masa pilihanraya? Kalau betul ok, benarkan je.

7. Mengapa SPR "bo layan" banyak laporan berkenaan undi pos, berpuluh-puluh orang dalam satu alamat mengundi, dan banyak lagi? Lepas tu sibuk kata takde komen tak molek.

8. Mengapa tak mahu guna dakwat kekal? Sedangkan terbukti efektif elak orang mengundi dua kali. SPR ada masalah buat pilihan? Dulu umum, kata elok buat macam ni. Tak lama lepas tu tarik balik, kata tak elok pulak. Lidah bercabang!

-9. Demonstrasi bukan budaya kita. Baik! lepas ni hentikan semua demonstrasi termasuk yang dianjurkan oleh parti pemerintah. boleh??

10. Ada kenyataan di surat khabar utama yang bengong. menyertai demonstrasi bersih adalah haram di sisi islam (menurutnya kata ilmuan islam). saranan supaya selepas ini, tiap-tiap hari surat khabar tulis besar-besar bahawa membuka aurat itu haram. berzina itu haram. minum arak itu haram. bekerja dan mengiklankan arak itu haram. judi itu haram. terlibat dengan judi itu haram. terlibat dengan riba itu haram.
ini bukan kata ilmuan Islam, ini maksud dari firman Allah dalam Quran.
sila tulis dan paparkan di muka depan setiap hari.

boleh buat utusan dan berita harian?

11. kalau selama ni SPR tak telus, macam mana PR boleh menang banyak negeri? Hujjah dangkal juga. Pelajar IPT tahun 1 pun boleh fikir. Ramai rakyat makin muak dengan kerajaan sekarang. Penipuan yang dibuat tak mampu dah nak lawan dengan undi kepada PR yang makin banyak tu. Kalau takde main kotor, silap-silap dah tumbang BN.

Bagi sesiapa yg membaca post Gua ni, terpulanglah kepada Lu orang bagaiman untuk mentafsirkannya. Gua hanya percaya bahawa, Rakyat itu adalah a part of Democracy government. Jadi Rakyat mempunyai hak untuk bersuara di dalam memperjuangkan hak mereka.

Sekian, Gua lapar..Gua nak pi makan nasik..Gua hiburkan Lu org dengan Lagu 'Rasa Sayang Hey' yang Brother Nik Jidan mainkan dan dipowerkan oleh Lelaki Bohemian yg suka makan nasik yg pakai topi kebun dan kaca mata hitam tu ...

Assalamulaikum

4 comments:

Wanita Bertudung Hitam said...

saya membaca dan sy suka,sy nak share,thx!

Brader Burger said...

silakan

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
teken said...

Lani depa dah menang dan kita semua jadi lembu. Jhilake.