Mulakan.....



Di Kota Langit ini...Gua perlukan Kekuatan, Kebijaksanaan, Kemanusiaan ,Cinta dan nasik..

Saturday, August 13, 2011

Care For The Homless 1.0

Pada suatu petang sewaktu baru pulang dari office, Gua melewati Jalan Chow Kit.Niatnya gua mahu bersolat Maghrib di Masjid Kg.Baru tapi memandangkan nasih awal Gua singgah usha kasut-kasut Vintage yg dijual di belakang pasar Chow Kit.Petang yang bersejarah itu, Gua melihat satu drama kecil yang sangat menarik dan memberikan kesan yang mendalam pada gua.Ada seorang budak lelaki yang berumur lebih kurang sepuluh tahun, dengan tangkasnya menyelit-nyelit dan mencilok-cilok motosikalnya di tengah-tengah kepadatan kenderaan di ibu kota ini. Sampai di satu tebing jalan dia memberhentikan motosikalnya.
Dia membawa bungkusan-bungkusan yang cukup banyak yang diletakkan di dalam bakul motosikalnya.
Dia menyapa akrab setiap orang yang ada di pinggir-pinggir jalan, dari penjual surat khabar ,tukang sapu, homeless sehinggalah ke anggota Polis yang bertugas mengawal kesesakan lalu lintas di situ. Bungkusan-bungkusan yang terdapat di dalam bakulnya diedarkan kepada setiap orang yang disapanya.
Dalam hati gua bertanya, apakah yang diedarkannya itu?

Gua tidak henti-henti memikirkan apa yang diberikan oleh budak kecil tersebut. Apakah dia berniaga?
“kalau dia berniaga mana mungkin seorang Homeless menjadi pelanggan tetapnya atau???,
Untuk membunuh curiosity, Gua mengekori budak kecil tersebut sehingga sampai diseberang jalan gua memanggilnya dan bertanya

" Dik, boleh abang tanya sikit” ?
Tanya apa Bang?
Takdelah, Abang cuma nak tahu je, adik bagi bungkusan apa kat diorang tu.Abang tengok adik bagi kat semua oarang yang adik tegur.Dari tukang sapu, orang merempat sampailah ke Pakcik Polis tu pun adik bagi bungkusan tu..
Oh… itu bungkusan nasik dan sedikit lauk bang, Kenapa ye abg tanya?
Hmm, tidak! , abang Cuma tertarik cara kamu mengedarkan bungkusan itu, macam kamu sudah biasa dan cukup akrab dengan mereka.
Dah kenal lama ke dengan mereka?
"Owh, saya memang dah biasa dengan mereka ni Bang" Jawab budak itu sambil tersenyum.

Lalu ,budak ini mulai bercerita...
“Dulu ! saya dan mak saya sama seperti mereka bang hanya duduk merempat kat Chow Kit ni. Setiap hari hidup hanya mengharapkan belas kasihan orang, dan abang pun tahukan hidup di KL ni memang suasah kalau takde rumah dan merempat, dulu kami sering tak makan, waktu siang hari kami kepanasan dan waktu malam hari kami kesejukan lebih lagi pada musim hujan kami sering ditimpa hujan, apabila kami ingat balik waktu dulu, kami sedih sangat , tapi Bang satu hari mak terjumpa dengan seorang kawan lamanya.Kawan lama mak yang datang dari Indonesia.Kawan lama mak ni menyewa sebuah rumah dan mengajak kami tinggal bersamanya.Setelah itu kawan mak saya membuka warung nasi padang dan mak membantu kawannya di warung nasi tu,dan sejak dari saat tu kehidupan keluarga kami mula berubah.
Maka dari itu mak selalu mengingatkan saya bang, bahawa masih banyak orang yang susah seperti kami dulu, jadi kalau saat ini kami diberikan rezeki yang cukup , kenapa kita tidak dapat berkongsi dengan mereka.

Mak selalu cakap hidup harus bererti kepada banyak orang.Sebab pada saat kita kembali kepada Sang Pencipta tidak ada yang kita bawa, hanya satu yang kita bawa iaitu Kasih kepada sesama kita serta Amal dan Perbuatan baik kita , kalau hari ini kita boleh mengamalkan sesuatu yang baik buat banyak orang , kenapa kita harus tunda.Karena menurut mak umur manusia terlalu singkat , hari ini kita memiliki segalanya, namun satu jam kemudian atau besok kita mati apa yang kita bawa?
Gua tersentap dan terpaku dengan apa yang gua dengar dari mulut budak 10 tahun.Kata-kata budak lelaki ini sangat menusuk hati, saat itu juga gua rasa macam menjadi orang yang tidak berguna, bahkan gua rasakan gua ni tidak lebih dari selonggok sampah yang langsung tak ada gunanya,jika dibandingkan dengan adik kecil ini.

Selama ini Gua rasa Gua dah cukup hebat dengan pendidikan dan jawatan yang tinggi yg Gua miliki. Tiba-tiba gua merasa lebih daif dan naif dari anak kecil yg berdiri di depan Gua ini. Terima kasih adik , kamu umpama malaikat yang menyedarkan gua dari tidur panjang yang nyenyak.....

Sebermula dari saat itu, gua sering menemani adik ini mengedarkan bungkusan-bungkusan makanan kepada gelandangan di sekitar Chow Kit. Kami, sering berkongsi pengertian tentang hidup ini antara satu sama lain.Dan.. Sejak dari saat itu juga gua mula memahami dan menyelami kehidupan manusia-manusia dan insan-insan yang berlegar-legar di lorong-lorong gelap di Kota Langit ini.

Ada di antara mereka yang mempunyai hati yang sgt putih dan ada juga di antara mereka yang sentiasa menunggu peluang untuk menipu dan mempergunakan orang lain.Gua tak pernah bosan ke sana. Mungkin pada sesetengah orang, lorong-lorong itu hanya tempat untuk kita menjejaki dosa, tapi Gua nampak masih ada sedikit cahaya yang tersimbah di lorong itu untuk kita teranginya ..

Gua cuba berkongsi apa yang gua lihat dan apa yang gua rasa mengenai kehidupan Chow Kit Road ini dengan pelajar-pelajar Gua.Gua berikan mereka tugasan akhir tahun iaitu " Care For The Homeless" agar mereka tahu bahawa, ada golongan yang di luar sana yang hidup di dalam satu keadaan yang tak pernah mereka bayangkan. Selain daripada untuk memenuhi keperluan silibus, Gua juga ingin mereka tahu bahawa cerita kehidupan ini bukan lah seperti dongeng cinderella.

Gua masih berdiri di Kota Langit.Gua rasakan bagaikan ada satu harapan baru untuk golongan-golongan merempat ini. Headline Akhbar THE STAR dan NST mampu membuatkan senyuman terukir di wajah
"ONE STOP CENTRE FOR THE HOME-LESS " 26/7/2010
Akhirnya. Apa yang gua juangkan selama ini mendapat perhatian mereka yang berada di atas.
Terima kasih kalian yang di Atas...Gua berikan Ibu Jari ke atas untuk kalian semua :)

         

No comments: