Mulakan.....



Di Kota Langit ini...Gua perlukan Kekuatan, Kebijaksanaan, Kemanusiaan ,Cinta dan nasik..

Sunday, August 21, 2011

Hari Ke 16 Ramadhan 2011 : Fitnah Sang Teman


Kata Gua " SABAR TEMAN - Hidup orang dewasa memang penuh dengan ujian. Baru rasa manisnya kehidupan"


"ASTARFIRULLAHALAZIM...YA ALLAH, kenapa la pepagi bute ni rasa sakit hati sangat...Kepada DIA, berhenti la memfitnah! FITNAH itu dosa nyer bukan hanya pada bulan Ramadhan, bulan lain2 pun, perbuatan itu tetap berdosa,bawalah berbincang, dgr penjelasan terlebih dhulu.Bukan ikut emosi  dan paranoid yg melampau! Belajar untuk jadi MANUSIA boleh tak ?
Kepada KAMU, sabar yer....kalo lah, aku ada di situ di saat itu...hmmm " Hidayah mengeluh..
 
DIA kata DIA bukan fitnah.DIA dapat petunjuk dari Allah.
 
KatA Gua lagi " Kadang-kadang Setan pun boleh bagi petunjuk Jugak .Tapi tak sama lah dengan petunjuk dari Allah. Ramai yg ingat dia dapat petunjuk Allah, rupa-rupanya tanpa dia sedar dia ikut petunjuk Setan ...Berdoa dengan Setan rupanya"
 
Sang Teman iaitu KAMU cuba menguatkan hatinya sendiri. Katanya " In the end, some of your greatest pains become your greatest strengths. Be thankful for the difficult times. During those times you grow. We have to deal with pain to find happiness. We have to deal with pain to find us. We become stronger with each bad day, bad relationship, bad past, just everything bad. We can make it all better in the end just by learning from it all. Challenges are what makes us who we are. "
 
Mungkin benar ...
 
Kata Pak Harfan (Laskar Pelangi-Andrea Hirata) " Hidup adalah untuk memberi sebanyak-banyaknya.Bukan hanya untuk menerima"


Gua cuba mengaktifkan akal rasional Sang teman "Sebenarnya Org yang meminta maaf utk menjernihkan keadaan walaupun dia tahu dia tidak melakukan sebarang kesalahan lebih mulia daripada orang yg sentiasa mengingatkan dirinya betul. Sombong dan angkuh itu sifat Iblis.Kita jgn jadi Laskar Iblis"

 If  I diam tak minta maaf?
Akan jadi Laskar ape ek..Tanya Sang Teman.

Ada satu cerita ...

Sewaktu Nabi mula2 menegakkan Islam di Mekah, Nabi sering dihina dan dicerca. Ada seorang wanita tua, setiap hari dia akan menunggu Nabi i di pinggir jalan dan melemparkan batu serta mengkeji Nabi setiap kali Nabi pulang dari Kaabah. Namun Nabi tidak pernah memusuhi atau dendam dgn wanita Tua itu. Satu hari, sewaktu Nabi pulang dari Kaabah, Nabi lihat wanita tua itu tiada di tempat biasa. Nabi bertanya pada org ramai. Org ramai memberitahu bahawa wanita tua itu sedang sakit dan terlantar di rumah. Nabi dengan segera menziarahi wanita tua itu di rumah dan mendoakan kesihatannya.Sikap nabi yang mulia membuatkan wanita tua itu sungguh terharu. Pantas beliau mengucapkan kalimah Syahadah .
Teman, walaupun kita bukan Nabi -Tapi kita wajib mencontohi sedikit peribadi nabi kan...

Ye..i perlu bersabar. Kata Sang teman.

Begitu lah ....Sebab itu Al-Fitnahtu Asyaddu Minal Qods .Fitnah itu lebih besar daripada membunuh.
You rasakan betapa sakit dan kecewanya bila difitnah begini ?

No comments: