Mulakan.....



Di Kota Langit ini...Gua perlukan Kekuatan, Kebijaksanaan, Kemanusiaan ,Cinta dan nasik..

Thursday, April 19, 2012

PENDIDIKAN PERCUMA DI MALAYSIA / FREE EDUCATION IN MALAYSIA

Dear Adik-adik Mahasiswa, 

Abang sgt terharu apabila mendengar berita bahawa ramai lagi mahasiswa akan hadir utk memenuhi Universiti Dataran Merdeka esok hari. Abang harap adik2 teruskan perjuangan ini. Abg teringat satu quote dlm buku Dale Carnegie.Dia cakap, "Kebanyakan perkara penting yang berlaku di dunia ini disempurnakan oleh mereka yang terus dan sentiasa berusaha walaupun ia nampaknya tidak mempunyai harapan langsung." Jadi, teruskan perjuangan adik-adik utk dapatkan free education. Abg juga harap adik2 jgn lupa pergi Solat Jumaat .Baru berkat 

Yang benar,
Abang Long Pulau Kenchana.

Zahida Rafik dan Skandal RM 200 000

 Mungkin ...Mungkin...Mungkin.

Selepas Menteri Gincu Merah tumbang dengan skandal Lembunya.
Makwe seksi berbaju merah ini akan menjadi punca tumbangnya seorang lagi Menteri
yg boleh tahan Lembunya...

198 Methods of Nonviolent Action

These methods were compiled by Dr. Gene Sharp and first published in his 1973 book, The Politics of Nonviolent Action, Vol. 2: The Methods of Nonviolent Action. (Boston: Porter Sargent Publishers, 1973). The book outlines each method and gives information about its historical use.
 
THE METHODS OF NONVIOLENT PROTEST AND
PERSUASION

Formal Statements
1. Public Speeches
2. Letters of opposition or support
3. Declarations by organizations and institutions
4. Signed public statements
5. Declarations of indictment and intention
6. Group or mass petitions

Communications with a Wider Audience
7. Slogans, caricatures, and symbols
8. Banners, posters, displayed communications
9. Leaflets, pamphlets, and books
10. Newspapers and journals
11. Records, radio, and television
12. Skywriting and earthwriting
Group Representations
13. Deputations
14. Mock awards
15. Group lobbying
16. Picketing
17. Mock elections

Symbolic Public Acts
18. Displays of flags and symbolic colors
19. Wearing of symbols
20. Prayer and worship
21. Delivering symbolic objects
22. Protest disrobings
23. Destruction of own property
24. Symbolic lights
25. Displays of portraits
26. Paint as protest
27. New signs and names
28. Symbolic sounds
29. Symbolic reclamations
30. Rude gestures

Pressures on Individuals
31. “Haunting” officials
32. Taunting officials
33. Fraternization
34. Vigils

Drama and Music
35. Humorous skits and pranks
36. Performances of plays and music
37. Singing

Processions
38. Marches
39. Parades
40. Religious processions
41. Pilgrimages
42. Motorcades

Honoring the Dead
43. Political mourning
44. Mock funerals
45. Demonstrative funerals
46. Homage at burial places

Public Assemblies
47. Assemblies of protest or support
48. Protest meetings
49. Camouflaged meetings of protest
50. Teach-ins

Withdrawal and Renunciation
51. Walk-outs
52. Silence
53. Renouncing honors
54. Turning one’s back

THE METHODS OF SOCIAL NONCOOPERATION
Ostracism of Persons
55. Social boycott
56. Selective social boycott
57. Lysistratic nonaction
58. Excommunication
59. Interdict

Noncooperation with Social Events, Customs, and
Institutions

60. Suspension of social and sports activities
61. Boycott of social affairs
62. Student strike
63. Social disobedience
64. Withdrawal from social institutions

Withdrawal from the Social System
65. Stay-at-home
66. Total personal noncooperation
67. “Flight” of workers
68. Sanctuary
69. Collective disappearance
70. Protest emigration (hijrat )

THE METHODS OF ECONOMIC
NONCOOPERATION: ECONOMIC BOYCOTTS
Actions by Consumers

71. Consumers’ boycott
72. Nonconsumption of boycotted goods
73. Policy of austerity
74. Rent withholding
75. Refusal to rent
76. National consumers’ boycott
77. International consumers’ boycott

Action by Workers and Producers
78. Workmen’s boycott
79. Producers’ boycott
Action by Middlemen
80. Suppliers’ and handlers’ boycott

Action by Owners and Management
81. Traders’ boycott
82. Refusal to let or sell property
83. Lockout
84. Refusal of industrial assistance
85. Merchants’ “general strike”

Action by Holders of Financial Resources
86. Withdrawal of bank deposits
87. Refusal to pay fees, dues, and assessments
88. Refusal to pay debts or interest
89. Severance of funds and credit
90. Revenue refusal
91. Refusal of a government’s money

Action by Governments
92. Domestic embargo
93. Blacklisting of traders
94. International sellers’ embargo
95. International buyers’ embargo
96. International trade embargo

THE METHODS OF ECONOMIC
NONCOOPERATION: THE STRIKE
Symbolic Strikes

97. Protest strike
98. Quickie walkout (lightning strike)

Agricultural Strikes
99. Peasant strike
100. Farm Workers’ strike Strikes by Special Groups
101. Refusal of impressed labor
102. Prisoners’ strike
103. Craft strike
104. Professional strike

Ordinary Industrial Strikes
105. Establishment strike
106. Industry strike
107. Sympathetic strike

Restricted Strikes
108. Detailed strike
109. Bumper strike
110. Slowdown strike
111. Working-to-rule strike
112. Reporting “sick” (sick-in)
113. Strike by resignation
114. Limited strike
115. Selective strike

Multi-Industry Strikes
116. Generalized strike
117. General strike

Combination of Strikes and Economic Closures
118. Hartal
119. Economic shutdown

THE METHODS OF POLITICAL
NONCOOPERATION
Rejection of Authority

120. Withholding or withdrawal of allegiance
121. Refusal of public support
122. Literature and speeches advocating resistance

Citizens’ Noncooperation with Government
123. Boycott of legislative bodies
124. Boycott of elections
125. Boycott of government employment and positions
126. Boycott of government depts., agencies, and other bodies
127. Withdrawal from government educational institutions
128. Boycott of government-supported organizations
129. Refusal of assistance to enforcement agents
130. Removal of own signs and placemarks
131. Refusal to accept appointed officials
132. Refusal to dissolve existing institutions

Citizens’ Alternatives to Obedience
133. Reluctant and slow compliance
134. Nonobedience in absence of direct supervision
135. Popular nonobedience
136. Disguised disobedience
137. Refusal of an assemblage or meeting to disperse
138. Sitdown
139. Noncooperation with conscription and deportation
140. Hiding, escape, and false identities
141. Civil disobedience of “illegitimate” laws

Action by Government Personnel
142. Selective refusal of assistance by government aides
143. Blocking of lines of command and information
144. Stalling and obstruction
145. General administrative noncooperation
146. Judicial noncooperation
147. Deliberate inefficiency and selective noncooperation by
enforcement agents
148. Mutiny

Domestic Governmental Action
149. Quasi-legal evasions and delays
150. Noncooperation by constituent governmental units
International Governmental Action
151. Changes in diplomatic and other representations
152. Delay and cancellation of diplomatic events
153. Withholding of diplomatic recognition
154. Severance of diplomatic relations
155. Withdrawal from international organizations
156. Refusal of membership in international bodies
157. Expulsion from international organizations

THE METHODS OF NONVIOLENT INTERVENTION
Psychological Intervention

158. Self-exposure to the elements
159. The fast
a) Fast of moral pressure
b) Hunger strike
c) Satyagrahic fast
160. Reverse trial
161. Nonviolent harassment

Physical Intervention
162. Sit-in
163. Stand-in
164. Ride-in
165. Wade-in
166. Mill-in
167. Pray-in
168. Nonviolent raids
169. Nonviolent air raids
170. Nonviolent invasion
171. Nonviolent interjection
172. Nonviolent obstruction
173. Nonviolent occupation

Social Intervention
174. Establishing new social patterns
175. Overloading of facilities
176. Stall-in
177. Speak-in
178. Guerrilla theater
179. Alternative social institutions
180. Alternative communication system

Economic Intervention
181. Reverse strike
182. Stay-in strike
183. Nonviolent land seizure
184. Defiance of blockades
185. Politically motivated counterfeiting
186. Preclusive purchasing
187. Seizure of assets
188. Dumping
189. Selective patronage
190. Alternative markets
191. Alternative transportation systems
192. Alternative economic institutions

Political Intervention
193. Overloading of administrative systems
194. Disclosing identities of secret agents
195. Seeking imprisonment
196. Civil disobedience of “neutral” laws
197. Work-on without collaboration
198. Dual sovereignty and parallel government

Far too often people struggling for democratic rights and justice are not aware of the full range of methods of nonviolent action. Wise strategy, attention to the dynamics of nonviolent struggle, and careful selection of methods can increase a group's chances of success. Gene Sharp researched and catalogued these 198 methods and provided a rich selection of historical examples in his seminal work, The Politics of Nonviolent Action (3 Vols.) Boston: Porter Sargent, 1973.

Wednesday, April 18, 2012

TIPS UNTUK MENJADI LELAKI BERKUALITI : 20 perkara yang membuatkan wanita benci lelaki

 1. MENINGGIKAN SUARA MCM WRESTLER
Walaupun dikurniakan suara sepert Tripple H,  tapi kalau nak meninggikan suara sekadar menunjukkan ego, tak payahlah Geng :) .Makwe2 memang menyampah dengan Kaki tengking ni.


2. MAIN KAYU TIGA ,EMPAT, DAN LIMA
Bab main kayu tiga ni masalah paling besar.Percayalah, perempuan lebih rela hidup dgn penagih dadah yg setia daripada hidup dengan CEO yang suka main kayu tiga.

3. SUKA ‘CUCI MATA’ PAKAI SABUN BREEZE
Kebanyakan lelaki sukar mengawal mata (mata keranjang). Pantang jumpa makwe cantik dan seksi confirm mata tu .... Hmm, walaupun Makwe kat sebelah. Bagi Lelaki, tidak salah kalau sekadar mencuci mata :). Tapi bagi golongan Makwe, hati mereka terguris kerana Lu seakan tidak menghormati dirinya.


4. MENGONGKONG TAHAP GABAN
Itu tak boleh, ini tak boleh, sikit-sikit nak kontrol. Segala gerak-geri Makwe dikawal, sampaikan nak berpakaian pun harus dia yg tentukan, nak keluar pi berak pun kena repot dulu.Itu Sakit Geng.Sakit..

 5. EGO JENAMA LEGO
Ego dan lelaki memang tak dapat dipisahkan. Ego membuatkan lelaki mempunyai kuasa veto dalam kehidupan termasuklah dalam bab memimpin kaum wanita. Ego tak salah Beb, tapi biarlah kena pada tempatnya. 

6. MENIPU MENGALAHKAN TEAM ITALIAN JOB
Masalah yang ketara apabila ada yang suka menipu ataupun memberikan alasan yang tak munasabah.
Berterus-teranglah kerana perempuan lebih menghormati Lelaki yang memiliki sifat berterus-terang.

7. PERASAN BEST MENGALAHKAN PIAN CECUPAK
Mostly, lelaki cepat perasan terutamanya jika depa ni berkerjaya baik, berpenampilan menarik dan mempunyai wajah yang hensem. Ada yg tanpa segan silu mengaku depa lah yang menjadi lelaki idaman para wanita.Hakikatnya, majoriti wanita suka pada Lelaki yg besederhana dalam segala hal.

8. MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI BAGAIKAN LION KING
Dalam semua hal lelaki selalunya tidak mahu mengalah dan ingin menegakkan pendapat sendiri tanpa mempedulikan luahan pasangannya. Pada depa, pendapat depa adalah yg paling benar dan muktamad. 


9. KURANG MEMBERIKAN PERHATIAN
Perempuan ni  sebenarnya bukan minta diberikan perhatian 24 jam tetapi cukuplah sekadar Lu mengambil tahu akan dirinya kerana sifat semulajadi seseorang perempuan itu ingin bermanja dan dimanjakan.

10. CEMBURU BUTA SAMPAI TAHAP KENA PAKAI TONGKAT
Orang kata cemburu tandanya sayang, tapi kalau cemburu tak tentu pasal dan memanjang saja cemburu, tentu rasa tak selesa kan ? Sampai Makwe nak pergi kerja  pun Lu cemburu, tu dah jatuh tahap Sakit Jiwa Beb...

11. MATA DUITAN, RAMBUTAN DAN SETAN
Depa ni digelar  ‘lelaki spedo’. Depa tak kisah nak kikis duit kekasih dengan 1001 macam alasan yang adakalanya tidak logik diterima dek akal fikiran.Contohnya "Sayang bagi i pakai duit RM10,000, Nenek sedara Jiran I punya kucing Parsi nak jalani pembedahan kanser payudara.Kesian I tengok.Atas rasa tanggung-jawab sesama Islam, boleh kan kita tolong dia ? .Padahal duit tu dia nak bawak Makwe lain pi holiday di Phuket :)

12. TERLALU KOMITED TERHADAP KERJAYA MENGALAHKAN RAJA GULA
Susah juga kalau jadi Lelaki yang terlalu komited dengan kerjaya. Bukanlah tidak boleh mementingkan kerjaya tetapi pandai-pandailah membahagikan masa bersama makwe Beb. Paling tidak pun, seminggu sekali luangkan masa makan roti canai banjir dengaa Makwe Lu dan cuba lupakan segala hal berkaitan kerja.Sekali-sekala Lepas waktu kerja, jalan2 di Taman Tasik Titiwangsa makan Gula-gula kapas pun okay jugak :)


13. PANAS BARAN MCM API NERAKA
Seseorang makwe  akan jadi Fobia apabila dapat Pakwe yang panas baran. Pantang silap sikit, confirm dapat maki dan lempang.Ada yg up sikit dapat penendang. Perempuan , kalau setakat kena tengking depa boleh belah lagi, tapi kalau dah sampai sepak terajang..Sendri mau ingatlah Beb.

14. KAKI MEROKOK KALAHKAN BUDAK GEMUK DI INDONESIA
 Ini satu lagi sifat yang melemaskan Makwe. Bila berasap kalahkan Naga.Sampai baju-baju Makwe pun dah bau asap rokok. Dalam kereta dgn Makwe pun nak merokok. Dalam sehari adakalanya habis 3 kotak rokok.Bila Makwe tegur, confirm Makwe akan dimadukan.Hehehe!

15. PENGOTOR MACAM FAIZAL TAHIR DALAM IKLAN SG MEN
Ada segelintir lelaki sukar nak menyedari yg Depa ni pengotor. Contohnya dalam hal meludah atau membuang kahak merata-rata. Hisshh!!! Keji. Ada juga yang jarang basuh seluar, pakai baju yang sama berulang kali, tidak memakai Odorono, tak gosok gigi sebelum tidur dan bangun tidur dan macam-macam lagi lah sampaikan badan berbau macam kerbau pendek pun depa tak sedar.Come on Geng ...Mamat Nigeria yg datang Malaysia ni dapat peluk makwe Malaysia sebab tunjuk gigi putih depa je.



16. GELOJOH  MACAM LAHABAU
Ada jugak spesis Pakwe yang baru kenal 5 minit dah berani nak pegang Buah Susu makwe.Hati2 lah bila jumpa spesis Lahabau mcm ni.Kalau jumpa...Semburkan Pepper Spray  atau cucukkan dengan High heal je kat mata dia.

17. TERLALU PENTINGKAN KAWAN-KAWAN
Sanggup membatalkan Dating semata-mata nak pi main bola  ataupun menonton EPL bersama kawan-kawan.  Sekali-sekala bolehlah Geng,. Tapi kalau selalu sangat, makan hati jugak Makwe Lu. Apa guna bercinta kalau macam tu gayanya kan? Makwe pun kena pentingkan jugak.

18. TIDAK TAHU MEGHARGAI
 Orang cakap, bila ada depan mata kita tak nampak.Bila dah hilang baru lah kita sedar yg dia berharga.
Tak ramai Pakwe yang tahu menghargai perasaan atau pun perbuatan Makwenya. Ada juga yang berpura-pura tidak mengambil tahu walaupun sedar. Walaupun Lelaki dan perempuan memang berbeza dari biologi dan Emosi itu tak bermakna Lu tak perlu belajar utk menghargai.Cubalah menghargai apa yg makwe kita buat seperti memberinya hadiah kecil. Setidak-tidaknya ucapkanlah terima kasih setiap kali Makwe Lu cuba berbuat sesuatu untuk Lu.


19. PUTAR BELIT MENGALAHKAN PEGUAM BELA
Lelaki memang ada satu kepakaran iaitu memutar-belitkan kenyataan walaupun ternyata sememangnya merekalah yang bersalah.Hehehe!  Bagi Lelaki, putar belit ini tak salah asalkan Makwe dia mempercayai alasan tersebut dan depa akan terlepas dari kesalahan sendiri. Bohong Sunat lah Tu.Hahaha! Percayalah, jika Lu pernah bohong makwe Lu, satu hari nanti pasti Makwe Lu akan bohong Lu balik :) .Hukum Karma Beb..

20. SUKA KONTROL MACHO MACAM FAHRIN AHMAD
Perghhhh! Ada spesis Lelaki yang seboleh-bolehnya mereka mahu menampakkan yang diri mereka lelaki sejati dan ada elemen HERO. Tak perlulah nak merasakan diri Lu macho kerana definisi macho pada makwe2 ni mmg berbeza-beza. Sekiranya Lu rasa diri Lu macho, tetapi pada mata makwe anda tidaklah semacho yang disangkakan, tak guna jugak kan Beb :) .

Mahasiswa dibelasah di Dataran Merdeka


Adik-adik Mahasiswa

Gua dengar cerita pagi tadi khemah2 Adik-adik Mahasiswa telah diserang oleh Gengster2 PEKIDA.
Kalau adik2 Mahasiswa perlukan bantuan Fighter2 Skinhead ataupun Brader2 yang pandai silat, 
sila beritahu Abg. Nanti abg hantar bantuan.

Abang harap masa adik2 kena rembat dgn Gengster2 Pekida pagi tadi, 
adik2 sudah pun menunaikan Solat Isyak atau Subuh.
 BARU BERKAT PERJUANGAN..

CRY FREETOWN - Bersyukurlah Jika anda adalah Warganegara Malaysia

video
CRY FREETOWN adalah sebuah Dokumentari yang dihasilkan oleh Samura Sorious iaitu seorang Photo Journalist yg berasal daripada Seira Leone.

Pada tahun 1997 beliau amat terkejut dgn keganasan yg melanda negaranya. Atas dasar kemanusiaan dan keberanian beliau telah memutuskan untuk membahayakan nyawanya dengan merakamkam semua keganasan dan pemberontakan yg berlaku di dalam Negaranya pada pita video dgn harapan agar masyarakat Dunia dapat membantu mengatasi konflik berdarah ini.

Terbukti Kamera samura menjadi satu Kuasa yang sgt hebat. Dengan bantuan produksi daripada CNN dan Insight News televisyen di London, Samura telah berjaya menghasilkan sebuah dokumentari 30 minit yg sgt menyayat hati dan berjaya mendapat perhatian luas masyrakat dunia.

Sierra Leone, yang bermaksud "Gunung Singa," adalah sebuah negara yg mempunyai kira-kira empat juta orang penduduk di bahagian pantai Barat Afrika, di mana kedudukannya terletak di antara Guinea dan Liberia.

Ia telah berada dalam genggaman pertempuran dalaman, perebutan kuasa utk memonopoli kawasan melombong berlian dan kuasa politik lebih sedekad yang lalu.

Kali pertama Dokumentari samura disiarkan di CNN ialah pada bulan Januari tahun 2000. Samura telah menarik perhatian masyarakat dunia dengan dokumentari yg dihasilkannya sehingga ianya telah memenangi pelbagai anugerah, termasuk Anugerah berprestij Dupont Silver Baton Awar.

# Second Thought

Dulu, masa kecik2 Gua bercita-cita nak jadi F1 Driver..Tapi bila masuk sekolah Menengah baru Gua sedar yg cita2 Gua tu, hanya mampu dimiliki oleh anak2 Millionaire mcm Alex Young atau Si Fairuz anak tokey MOFAZ.

So, Gua tukar cita-cita. Kerana terlalu minat dengan Indiana Jones jadi Gua pasang angan2 nak jadi  Ahli arkeologi.Gua dapat sambung buat BA(Hons) di USM dalam bidang Sejarah dan ada jugaklah belajar arkeologi sikit2. Tapi disebabkan Gua hidup di Malaysia, yg mana ia adalah sebuah negara yg tak nampak akan signifikannya Bidang Arkeologi, maka tak ke mana lah Ijazah Gua dalam bidang tu.

Pernah juga Gua berangan-angan mahu merantau ke Luar Negara.Pasang angan nak pi Egypt. Gua fikir, kalau dapat jadi Kuli batak Si Zahi Hawass  pun Gua dah puas hati.Tapi biasalah, sebagai anak jati Melayu Kampung, pendapat menjaga hati ibu-bapa itu adalah sesuatu yg lebih dominan di dalam pemikiran jadi Gua simpan sahaja niat Gua dalam hati..

Dan sekarang ...Gua sedang meneruskan hidup mencari duit makan nasik,beli rokok dan belanja Makwe tengok wayang dgn melibatkan diri di dalam bidang akademik...Sepenuh masa.

Menjadi KUTU separuh masa...

Terfikir balik ...Memang Ini ke yg Gua nak buat dalam hidup ?

Tuesday, April 17, 2012

Kita ini Tetamu Senja -Sasterawan Negara A. Samad Said

video

Kita datang ini hanya sebagai tetamu senja
Bila cukup detik kembalilah
Kita kepadanya
Kita datang ini kosong tangan dada
Bila pulang nanti bawa dosa bawa pahala

Pada tetamu yang datang dan
Kenal jalan pulang
Bawalah bakti mesra kepada
Tuhan kepada Insan
Pada tetamu yang datang
Dan lupa jalan pulang
Usahlah derhaka pula
Pada Tuhan kepada insan

Bila kita lihat manusia lupa tempat
Atau segera sesat puja darjat
Puja pangkat
Segera kita insaf kita ini punya kiblat
Segera kita ingat kita ini punya tekad

Bila kita lihat manusia terbiar larat
Hingga mesti merempat ke laut biru
Ke kuning darat
Harus kita lekas sedar penuh pada tugas
Harus kita tegas sembah
Seluruh rasa belas

Kita datang ini satu roh satu jasad
Bila pulang nanti bawa bakti padat berkat
Kita datang ini satu roh satu jasad
Bila pulang nanti bawa bakti padat berkat 
~ A. Samad Said

# Occupy Dataran Merdeka

Apa khabar agaknya adik-adik Mahasiswa di Dataran Merdeka.
Abang harap agar adik-adik Mahasiswa yang masih berkhemah di Dataran Merdeka
tidak lupa untuk bangun mengerjakan Solat Subuh pagi ini,
seperti mana adik2 Mahasiswa tidak lupa untuk makan Nasik ...
Barulah berkat Perjuangan.

Takpelah adik-adik Mahasiswa..Kalau 5 minit lagi DBKL angkat juga khemah Lu orang,
Abang bagi kebenaran untuk Lu orang berkhemah di depan office Abang.

Teruskan ...

Battleship ..Ermh Alahai..

Ulasan :Kisah sorang budak America yg looser tapi hensem, dapat sorang awek cun (type bikini model) iaitu anak Komander Navi. Hero punyai sorang Abang yg sgt sygkan dia ...Hero Berjaya menyelamatkan dunia dari ancaman Alien dengan menggunakan Kapal Perang Dunia kedua.

Kelebihan Hero - Tercengang-cengang apabila kapal kena serang dan pandai menghafal falsafah2 power seperti Homer dan Tsu ZU.

                    Kelebihan Heroin : Punya ukuran Buah susu 36 Cup C .

 
Kelebihan Musuh : Punyai Janggut yg cool dan Roda Gerudi yg boleh menghancurkan satu kapal Perang ....

Natasha Hudson pakai tudung

Gua pernah juga tergerak hati nak ngorat awek ni dulu ...
Tapi tu lah, tak cukup berani. Tapi lepas tengok dia nikah dengan Husband ketiga dia ni,
GULPP juga Gua rasa. Makan hati jugak tengok :) .
Dalam hati cakap..Tu lah, sape suruh jadi bongok.
Kalau Gua try ngorat dulu kebarangkalian utk dapat 50-50 jugak kot .
Makwe khayalan, Gua doakan Lu berbahagia selamanya walaupun melihat dirimu bersama dirinya hatiku bagaikan dilanda ribut...
Hohoho

SIGA SAGA SIGA SAGA SIGA!!!

Masa Gua Gila babai Grunge dulu ...Agak2 dalam 10 tahun yg lepas. Gua pernah berkoloborasi dgn budak2 Skinhead pijak perut Faggot di Taman Astakona...

Sejujurnya, Gua lagi suka budak2 Skinhead lebih ramai daripada Budak K-POP di KL ni...Sekurang-kurangnya mereka (Budak2 Skinhead) tahu apa itu erti PERJUANGAN ..

PTPTN =Pelajar Tak Patut Tentang Najib

Gua berpendapat,menukarkan Pinjaman PTPTN kpd biasiswa adalah satu idea yang baik.Namun begitu pihak Pakatan Rakyat tidak seharusnya melemparkan tuduhan melulu dgn mengatakan sebahagian besar Dana PTPTN hanya diberikan kepada kroni2 BN yg mengusahakan kolej2 swasta. Bagi Gua, Kenyataan seperti itu agak tergesa-gesa sifatnya. Kita harus mengakui bhw sejak PTPTN diperkenalkan, peluang rakyat Malaysia mendapatkan pendidikan tinggi semakin luas krn wujudnya kemudahan pinjaman yg sgt mudah dan longgar.Gua pasti, sewaktu ibu-bapa dan pelajar2 menerima wang pendahuluan PTPTN, ayat pertama yg diucapkan ialah "syukur ada PTPTN ". Ramai dari kalangan ibu-bapa pelajar2 yang mendapat tawaran belajar ke IPTA/IPTS tidak lagi perlu bergolok-bergadai utk mencari wang pendahuluan dan yuran pengajian bagi menghantar anak2 mereka belajar ke peringkat yg lebih tinggi.Percayalah, ini kenyataan...tidak ramai org melayu sanggup membuat pelaburan untuk education anak2 mereka. Jika tiada PTPTN, kilang2 di Malaysia pasti meriah dgn rakyat tempatan seperti lewat tahun 80-an dahulu.   

Dengan wujudnya PTPTN, ramai juga usahawan2 baru muncul untuk mencuba menerokai bidang pendidikan tinggi negara. Kolej2 swasta tumbuh dengan begitu pesat.Kemunculan kolej2 swasta ini bukan sahaja memberikan kemudahan kepada pelajar2 untuk mendapatkan program-program di pusat pengajian tinggi malah ia  juga berjaya membuka byk peluang pekerjaan kpd rakyat Malaysia. Selain itu, kemasukan pelajar2 dari negara luar turut meningkatkan EDU-Tourism di Malaysia. Tanpa disedari rakyat Malaysia sudah ada yang mampu menubuhkan sebuah Universiti swasta yang bertaraf antarabangsa.   

Soal yuran pengajian kolej swasta tinggi adalah perkara biasa. Di mana-mana negara di dunia perkara yang sama juga berlaku. Ia bersesuaian dgn service dan kemudahan yg diberikan oleh pengusaha2 kolej2 swasta.Sebenarnya yuran pengajian tinggi Swasta di Malaysia masih rendah jika hendak dibandingkan dgn negara2 jiran yg lain. Namun begitu tidak dinafikan.Ada juga pemilik2 kolej2 swasta yang bersikap tidak bertanggung-jawab. Ada pengusaha yang tidak menyediakan kemudahan dan service yang tidak berpatutan dgn nilai bayaran yuran yang di ambil. Pendidikan tinggi dijadikan sebagai perniagaan semata-mata bukan untuk memberikan pendidikan yang berkualiti kpd para pelajar.Namun tindakan pemantauan sentiasa dijalankan. Pihak MQA dan MOHE  akan memastikan bahawa pengusaha2 kolej swasta seperti ini tidak bertindak sewenang-wenangnya. Garis panduan dan undang-undang telah dikuatkuasakan.   

Jujurnya, Gua akan sokong jika PTPTN akan ditukarkan kepada biasiswa...Seperti yg Gua katakan, ia adalah satu idea yg baik. Tetapi persoalannya, jika Kerajaan PAKATAN RAKYAT berjaya mengambil alih Putrajaya ...Mampukah Biasiswa diberikan kepada kesemua calon2 yg layak utk meneruskan pelajaran ke IPTA/IPTS tanpa melihat kepada keputusan yg sgt cemerlang ? Apakah implikasi kepada perbelanjaan negara jika cadangan ini dilaksanakan?  Apakah nasib kpd average students yang menjadikan kolej Swasta sebagai pilihan mereka setelah gagal ke IPTA? Mampukah kerajaan PAKATAN RAKYAT membantu pengusaha2 Kolej swasta untuk meneruskan perniagaan mereka dan memastikan ianya terus berkembang ?

Gua yakin ...Jika PAKATAN RAKYAT berani menawarkan janji seperti ini kepada rakyat Malaysia, pasti mereka sudah memikirkan tools dan cara untuk menjayakan janji ini. Tapi jika ianya gagal, Percayalah,PAKATAN RAKYAT tidak mungkin akan berpeluang untuk mewarisi Putrajaya untuk penggal berikutnya, berikutnya dan berikutnya ...   

Anyway , Kepada Mahasiswa2 yg pernah Guna duit
Pinjaman JPA/ PTPTN untuk upgrade HP Camera sebab nak tengok Video 3GP bogel, Berfoya-foya clubbing dgn Makwe, Check in Hotel dgn Makwe, sewa kereta utk bawak makwe jalan2 atau buat projek basahkan seat kereta, belikan bf hadiah seluar dalam utk Birthday,Bagi pinjam duit kat BF yg takde kerja,beli legging utk buat BF Stim, beli make up MAC untuk ngorat mamat smart kat campus, ataupun beli DSLR utk nampak cool..JGN Jadi Hipokrit utk turun berdemo menjerit-jerit....  Gua Lempang Lu nanti.

Tuesday, April 10, 2012

10 Ciri Lelaki Yg Sangat Diiminati oleh Gadis-Gadis

No. 10 
The Cook -Lelaki yang pandai Memasak

No.9
The Artist - Lelaki yang pandai melukis/  mengukir (Seorang yg sensitif)

No.8
The Joker - Lelaki  yang pandai berlawak jenaka

No.7
The Orator - Lelaki yang hebat berkata-kata

No.6
The Good Listener - Lelaki yang mampu menjadi pendengar setia

No.5
The Helper - Lelaki yang  mudah memberikan pertolongan

No.4
The Rockstar - Lelaki yg pandai bermain alat muzik

No.3
The Protector - Lelaki yang mampu menjadi Pelindung

No.2
The Dashing - Lelaki Kacak  bergaya dan sentiasa berpenampilan menarik .

dan No.1 jatuh kepada ........................

THE BAD BOYS - Lelaki-lelaki yang mempunyai imej Budak Jahat dan berani mengambil risiko.

But... they  don't bring them home; they marry the good guy :)