Mulakan.....



Di Kota Langit ini...Gua perlukan Kekuatan, Kebijaksanaan, Kemanusiaan ,Cinta dan nasik..

Tuesday, July 6, 2010

Suatu Masa Dahulu.....

Setiap antara kita ada kisah zaman remaja yang indah untuk dikenang. Zaman remaja adalah satu zaman experimental ataupun satu zaman bagi kita untuk mencuba segala-galanya dalam mencari hala dan identiti yang akan di bawa untuk meneruskan kelangsungan kehidupan pada pentas seterusnya.Bila gua ingat dan kenang kembali pengisian zaman remaja gua sememangnya banyak kisah klasiknya. Gua membahagikan zaman remaja gua pada tiga chapter yang berbeza.


Chapter pertama ialah sewaktu gua berusia 13-15 tahun.Chapter gua mengenali apakah yang dimaksudkan dengan persahabatan...maka ia akan bermula di suatu tempat yang di beri nama SMKA Sultan Muhammad :) .Di sinilah gua mengenali hidup bersaudara dan berkongsi pengalaman awal hidup bersama, tinggal di bawah bumbung yang sama, makan nasi yang datang dari kawah dan periuk yg sama, dan bersolat dan meminta keampunan dari Allah bersama-sama..Pendek kata segalanya kami lakukan bersama-sama.dan di sinilah gua mengenali beberapa nama yang hingga ke hari ini bila gua mengingati mereka senyuman akan terukir secara semulajadinya..

Chapter dua pula sewaktu gua berusia 15-17 tahun.Ia adalah sebuah chapter di mana gua mula mengenali apakah itu perasaan yang dinamakan Sayang dan hidup terbelenggu dengan perasaan ingin memiliki...dan segala cerita dan perasaan itu bermula di suatu tempat yang di beri nama SMK Dang Anum...Di sinilah tempat gua mula berubah menjadi seorang remaja lelaki yang mula sedar bahawa untuk menjadi seorang yang hebat bukanlah pada kehebatan kita menumbuk muka orang ataupun memberikan tendangan padu maut pada sesiapa yang membangkang.Seorang gadis comel telah membukan hati gua untuk menelaah buku dan belajar dengan cara yang betul. Gadis comel itu seakan menjadi sumber semangat gua untuk rajin ke sekolah ( pada ketika nota ini ditulis, gadis comel ini sudah pun berkahwin dengan jejaka pilihan hatinya..hehehe).Ternyata kecomelannya memang banyak merubah karakter gua.Dari seorang budak lelaki yang sangat brutal dan jiwanya yang selalu memberontak bertukar menjadi Mat Bunga di sekolah yang sememangnya terdapat banyak sangat bunga... dan pada ketika itu gadis comel itu menjadi simbol bunga yang senantiasa menyegarkan semangat gua untuk ke sekolah... :)

Chapter tiga adalah sewaktu gua berumur dalam lingkungan 17-19 tahun. Hmm..ini adalah chapter yang boleh dikatakan rumit di dalam menjalani kehidupan remaja gua. Terlalu banyak keputusan penting yang harus gua fikirkan. Dan segalanya bermula di sebuah tempat yang dinamakan SMK Datuk Abdul Rahman Yaakob. Di sinilah tempat gua mula menanamkan satu cita-cita bahawa gua harus memaksa diri gua untuk bergerak ke depan. masa untuk gua mencipta sesuatu yang baru.masa untuk gua berhenti daripada berfantasi dari anganan untuk menjadi Sang Hero kepada semua orang.

**SMKA Sultan Muhammad.....

Tahun 1996 adalah tahun di mana Gua mula menjadi seorang pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Sultan Muhammad...Dengan impian besar untuk menjadi seorang peguam syariah pada suatu hari nanti, SMKA sultan Muhammad adalah satu sekolah yang paling sesuai utk gua gilapkan potensi diri.
Bukan mudah untuk memasuki sekolah ini kerana ia merupakan salah satu sekolah yang menjadi idaman ibu bapa menghantar anak mereka.

Hari pertama gua dihantar oleh abg long gua dan mak.Abg long gua merupakan bekas murid SMKA ini juga jadi Sekolah ini banyak sentimental valuenya pada Abg Long. Pada hari pendaftaran Abg Long sempat bertemu dgn beberapa orang ustaz yang masih dia kenali, antaranya Ustaz Pardon.Abg long begitu mengkagumi Ustaz Pardon tanpa diketahuinya yang adik bongsunya ini bakal menjadi pelajar yang paling dikehendaki oleh Ustaz Pardon...

Gua ditempatkan di sebuah dorm yang bernombor 31. Arghh, gua dapat katil bahagian atas.Gua sememangnya sgt benci dgn katil atas. Di bawah katil gua adalh seorang pelajar yang bernama Sharin Azim.Budak air molek dan satu yang paling gua tak boleh lupa tentangnya adalah tahi lalat di atas bibirnya...Gua masih boleh mengingati nama-nama rakan satu dorm gua semasa tingkatan 1 di Sultan Muhammad..antaranya ialah Ajeem. Nazri, Muiz, Ijan, Arwah Wan ikan dan yang lain gua lupa...

Gua pendekkan cerita....SMKA Sultan Muhammad adalah satu tempat di mana gua menjadi Budak Setan. Gua adalah salah seorang individu yang paling dikehendaki dan dibenci oleh warden-warden kerana sikap liar gua yang sukar utk dikawal. Gua lah raja Fly, supplier rokok, kaki pukul, kaki ugut dan kaki merampas....Ustaz Ibrahim, Cikgu Mortar, Ustaz Joe, dan yang paling gua tak boleh lupa ialah Cikgu Husen..beliaulah individu yang bertanggungjawab membakar Kasut Airwalk gua yang berharga RM300.00 yang  baru beli seminggu. Kasut gua dibakar di tapak perhimpunan dan upacara pembakaran itu menjadi hiburan percuma pada perhimpunan hari Isnin...Sebabnya, gua kantoi ada lighter dalam poket seluar dan kasut Airwalk yg gua pakai tu berwarna hitam :) ...

Kelas tingkatan yang paling gua suka adalah semasa gua di tingkatan 2 Bukhori. Bagi gua inilah pengalaman yang paling sempoi yang pernah gua alami. Kelas Tingkatan yang paling Gangster di Sultan Muhammad.Mana taknya..semua Setan ada dlm satu kelas..kesian pada alim ulamak yang ada dlm kelas pada masa tu..mcm Fadli Samin, Azlan, Ghaffar..

Gua sekelas dgn Syahril Sengeh, Lokman Kuda, Arip Monyet, Hairi Ayam wuruk, Tongko dan nama2 ni mmg pecah kepala dalam kelas mahupun asrama..muka-muka yang mati pun mereka berani...Paling gua tak boleh lupa bila cikgu Husin nak cubit Sengeh punyer TUUUUUTTTT sebab dia kantoi mancis dlm seluar :) ..hahaha!! kesian Sengeh pada masa tu....Dan pada masa tu jugak gua, Arip Monyet, Sengeh membodohkan diri dengan melekukkan dagu menggunakan duit syiling panas..akibatnya kami dituduh ingin membuat tatoo di sekolah..Cikgu Husin siap tampal artikel lagi...

Kalau gua nak ingat balik, terlalu byk kenangan indah zaman kenakalan remaja gua di Sultan Muhammad. Pernah juga gua, Arip monyet dan Sengeh fly di bulan puasa..ponteng puasa di Jeti Mahkota Parade..org pergi sekolah kami pergi menjala ikan..hahaha!!!

Kalau nak ingat berapa kali gua kena belasah dengan senior...hmm, tak terkira..dan berapa kali jugak gua belasah senior balik gua tak terkira..yang pastinya pada waktu itu gua tak pernah kenal erti perasaan takut pun. Terkadang gua sedih jugak.Gua rasa mcm semua yg gua buat jadi kesalahan walaupun gua cuba berubah jadi seorang pelajar yang baik. Warden-warden mcm tak bagi peluang kat gua.Tapi kawan2 sentiasa back-up dengan apa yg gua buat....


(Sultanated 96 di majlis perkahwinan Sengeh@Syahril Azmi)

Nama-nama yang gua tulis ini tak mungkin gua lupakan dalam hidup gua..Jay Paing,Arwah Taufik Mansur, Jaafar Jenon, Ecam Malik, Syahril Azmi Sengeh, Arip Dewa Monyet, Lukman Kuda,Hairi Bahrim Hayam Wuruk, Wan trasher,G-man Shit, Fazil Jamlin@Tongki, Wak dol, Bukhori Alias, Khairulazmi Naga, Najib Sulaiman, Botak@ Amirullah, Ainuddin RAHIM, Benai, Kiyaw, Farid KASIM, Fahrul Ibrahim, Meran, Mamat, kateng, Barok, Jamil, Iskandar Salleh,Kabe, Azmer Raos dan beberapa nama lagi yang cukup untuk gua simpan dalam hati...Gua tak pernah kesal kenal lu orang malahan gua rasa sgt bersyukur sebab diberi peluang utk berteman dengan kalian walaupun 3 tahun saje gua dapat bersama kalian...


* SMK Dang Anum......


Di sini....February 1998 bermula sebuah cerita. Kisah cinta Uda dan Dara.hahaha!! Blah lah..Cinta lah sgt.Tapi yang pastinya , di sinilah bermulanya lahir perasaan sayang gua pada seorang gadis. Gadis yang banyak merubah halatuju hidup gua..dari seorang pengamuk kepada seorang Mr.Cool Guy..hahha! COOL LAH SGT.Tanpa disedari oleh gua..gua dipanggil Mat Jiwang oleh students2 yang lain.Mana taknya berkepit dgn awek je kat sekolah. Masa di Sultan Muhammad semuanya pelajar lelaki, jadi jiwa ganas gua sgt sesuai dieksperimentalkan di sana..

( SMK Dang Anum yg banyak Bunga .. :) )

Bila berpindah ke Dang Anum yang byk bunga...gua mula mengeksperimentasikan jiwa halus gua..tapi gua hadkannya pada seorang gadis..sebenarnya bukan gua hadkan..terpaksa hadkan..hahaha!!! takut sang gadis hilang lantaran kecurangan.

Terus terang gua katakan, masa di Sultan MUHAMMAD MMG GUA TAK BELAJAR LANGSUNG.Result gua sgt hancus.Satu perkara yang menarik, sewaktu di Sultan Muhammad gua adalah pelajar yang sentiasa duduk di kelas yang tercorot, tapi bila dipindahkan ke Dang Anum, tiba-tiba gua ditempatkan di kelas pelajar2 paling pandai di sekolah tu...hahaha!! Jadi lu bayangkanlah..Culture kelas gua sgt membosankan.Kelas 3 Anngerik tu mcm sgt berlawanan dengan jiwa gua..semua org serius je study sedangkan masa gua di sultan Muhammad semua org susun kerusi di belakang kelas dan tidur berdengkur...dan oleh kerana itu, nak tak nak gua kena follow culture kelas 3 Anggerik tu..walaupun dalam hati meluat gile..hahaha!! tapi budak2 kelas tu baik2 walaupun ada segelintir daripada merteka mcm perasan best sgt..hahaha!! Gua lebih senang bercampur gaul dgn budak 3 Cempaka. Satu, mungkin sbb budak2 kelas tu kepala gile2..dua, buah hati gua duduk dalam kelas tu..so hari2 gua melepak di kelas 3 Cempaka...Habuannya, hari2 gadis itu membawakan gua bekalan makanan dan kami breakfast bersama-sama di dalam kelas....aktiviti itu kekal sehingga kami Tingkatan 5..Huhuhu!!!

Gua pendekan cerita di Dang Anum...Tingkatan 4 Gua masuk kelas  4 Dana. Dua subjek yang paling gua benci iaitu Matematik dan Prinsip Akaun.Bukan kerana gua bodoh..tapi kerana gua ade problem dgn cikgunya.Cikgu matematik gua racict manakala cikgu Prinsip Akaun gua, setiap kali dia pregnant dia jadi meluat tengok muka gua.oleh itu akibatnya, gua menjadi individu yang dibenci tanpa sebab..kesian gua..Menjadi Penghuni kelas Dana sangat Best sbb ada member2 yang giler2 kepalanya..Arwah Taufik Mansor, Jaafar Jennon, Siti Nora, Salila Isnin, Konnyer, Komeng, Dijah, Ciput dan lain2.Oleh kerana terlalu happy duduk di kelas tu....Tingkatan 4 gua buang masa begitu saja..

Tingkatan 5 gua ingat nak belajar sungguh2 sbb SPM akan menjelang. Tapi semangat jadi luntur bila dapat tahu Cikgu Math gua yg racist tu jadi guru kelas gua..Arghh penderaan mental bagi gua...So,mcm biasa bila sampai waktu Math gua takkan ada di kelas.gua pi tidur di surau ataupun melepak di pondok blakang APIDA...Yang buat tak best lagi, Cikgu Prinsip akaun gua pregnant lagi masa gua form 5..so skali lagi gua menjadi individu yang dibenci tanpa sebab...tak tahulah kenapa.entah2 anak-anak dia rupa gua kot..

Perjalanan cerita di Dang Anum sentiasa ada dia.Gadis yang menjadi peneman gua tak pernah jemu.dari form 3 sampailah gua form 5.dia sentiasa beri gua semanagt belajar.Hantar gua balik rumah dengan keretanya.Hantar gua training bola sepak dan sentiasa bawak bekal makanan utk gua breakfast ataupun lunch.Gua takkan lupa setiap detik tu.Macam yang gua ckp..gadis tu umpama simbol pemberi semangat untuk gua berada di sekolah....

( Selamat Pengantin Baru Gadis..... )



Satu peristiwa yang tak mungkin gua lupakan di Dang Anum.30 hb August 2000. Mungkin selama 2 tahun gua simpan sahaja Naga di dalam badan gua, orang2 lain mula memijak kepala.Naga gua mengamuk apabila gua dicabar oleh sekumpulan pelajar2 se tingkatan dgn gua yang perasan dialah Otai kat Dang Anum tu.Kata mereka gua berlagak dan selalu melebihkan budak2 China di sekolah tu. Gua memberi satu jawapan yang sgt simple yang membuatkan mereka menyerang gua secara beramai-ramai.jawapan gua " Sekolah ni, bukan Bapak korang yang punyer " ...

Mereka terlupa yang mereka sedang menyerang waris keturunan LAKSMANA BENTAN...akibatnya bila Naga dah keluar dari tubuh gua....5, 6 orang tergolek dan seorang daripada mereka menerima 6 jahitan di mata kerana penumbuk gua mengkoyakkkan kulit kelopak matanya...Kami dibawa ke balai...kalau kakak gua tak datang balai pd hari tu, sure gua akan tidur dlm lokap hari tu.Gua digantung sekolah seminggu walaupun bukan gua yang cari hal..Sangat adilkan hukuman sekolah tu? hehehe! Seminggu selepas peristiwa tu..segerombolan Gengster2 Merlimau tunggu gua di luar pagar sekolah dengan buku lima yang dibuat menggunakan spoket motor..bodohlah kalau gua redah..jalan selamat, gua telefon gadis gua..suruh dia hantar gua balik naik kereta..Hmm..Dang Anum :)


Dang Anum juga menemukan gua dengan dia.....Dia yang begitu bermakna dalam hidup gua pada hari ini...Dia yang memberikan rasa yang tak pernah gua rasa sebelum ini...dia yang pernah gua layangkan sepucuk surat nakal utk berkenalan tanpa pengetahuan Gadis gua ketika itu...Kini Dia menjadi Destinasi 500 hari gua....

Hidup ini sememangnya menarik misterinya....






* SMK Datuk Abdul Rahman Yaakob.......

Di sini cita-cita dan azam gua bentukkan...setelah mengalami kekecewaan dengan keputusan SPM yang agak hampeh, gua meneruskan perjuangan untuk STPM.Gua kuatkan tekad yang gua akan jadi LAWYER suatu hari nanti. Hati sangat sesal bila dapat tahu yang kwn2 di Sultan Muhammad ramai di anatar mereka dah pogress ke Diploma dan Matrikulasi, ada juga yang buat Asasi utk ke Oversea..tapi gua masih berbaju Uniform Sekolah lagi..

Lantaran itu, gua tak menoleh ke belakang lagi.Berbekalkan azam yang tinggi gua rempuh je ape yg ade depan mata utk berjaya dapat result yg gempak.Bila gua rasa bosan dgn suasana kelas gua akan ponteng sekolah dan lepak di rumah study sendiri....Alhamdulillah, result gua tak mengecewakan...
Tapi rezeki tu mmg sebenarnya Allah yang tentukan...Gua tak dapat sambung LLB utk jadi LAWYER..Gua sambung belajar di USM untuk menggilap potensi diri menjadi Historian and Politician...
Gadis itu menjadi satu impian utk kekal bersama..tapi sayangnya impian itu didustakan...
Gua tinggalkan impian itu di bel;akang dan gua mulakan impian baru di menara Gading..Dan Di menara Gading dua tiga kali gua pernah jatuh tersungkur..tapi gua dah jadi kuat..gua bangun dan bangkit menjadi bertambah gagah....

Hidup ini Indah..Begitu Indah..










Ini bukan penamatnya.....

Teruskan.....

4 comments:

leeds said...

Nice writings :)

One tips, letak gambar skit2 yang boleh dikaitkan dengan cerita, mesti lebih menarik :)

LM said...

hey! mane dpt gmbar i eh?
btw,all the best for your 500days journey,

-si gadis-

Unknown said...

Ex Sultan Muhammad ker? Macam mana boleh miss? Gua dah lupa budak-budak Sultan Muhammad yang lain, tapi kalau bro sama batch dengan Ishak dan Ismail kembar tu, maybe kita sama kelas. Gua dok dorm 26 dan berenti masa form 3. The name is Syukri. Nice to meet you (again)..

Brader Burger said...

Syukri..

Gua kenal lu. Lu budak Kelas Abu Bakar.

Lepas Form 3 gua cau. Then kita pernah jumpa balik masa Kursus Biro Tatanegara untk pelajar Form 6 di Meru Klang.

Pastu gua ade perasan Lu kat USM. Lu selalu lepak dgn Syafiq anak Prof Samad dan Maizul. Gua pernah gak lah tgk Filem pendek 'MAYAT' yang lu dgn Syafiq buat tu...

Gua rasa lu lupa kot. Gua pernah duk sembang dgn Lu masa kat USM dulu.