Mulakan.....



Di Kota Langit ini...Gua perlukan Kekuatan, Kebijaksanaan, Kemanusiaan ,Cinta dan nasik..

Thursday, July 1, 2010

Ber....Lagu Rasa

Hmm..Pukul 4.30 pagi mata belum lagi kantuk. Tahajud selesai sudah.Cuba untuk tidur kembali tetapi gagal.Ahh.. Apakah ini kesan kopi cap kapal api yang gua minum banyak sangat mlm tadi ataupun terlalu byk benda yang berlegar dalam kepala gua. Bulan ini bulan yang banyak membawa cerita dan banyak memberi rasa. Rasanya tak perlu untuk gua jelaskan setiap rasa yg gua rasa..tetapi yang pastinya setiap rasa hadir dengan berbagai-bagai cerita yang boleh membawa sedikit erti dalam hidup..

Ada orang suka bercerita tentang si polan dan si polan. Ada pula orang suka bercerita tentang Kemegahan, dan ada juga orang suka bercerita tentang hiburan tanpa batasan. Gua juga suka bercerita. Gua suka bercerita tentang kehidupan. Bukan secara khasnya kehidupan gua sebaliknya kehidupan yang lalu dan muncul di hadapan gua lantas kehidupan itu menjadi sebahagian dan watak dalam cerita kehidupan gua.

Langkah kaki kadang membuat pahala..kadang-kadang juga terlepas melangkah membuat dosa. Lumrah manusia acapkali terlupa bila senang dapat dirasa. Tetapi selagi kita masih menyedari yang kita telah melakukan dosa, dan rasa kesal dgn dosa yang ada...rasanya masih belum gelap dan hitam lagi hati untuk kembali kepada fitrah sebenar. Gua mencari diri dan kemudian menyimpan satu harapan moga diri itu mendapat redha...Rasa canggung menjadi begini bila mengenangkan kisah silam yang gelap dan sangat busuk lakunya.

Pagi yang hening sepi ini sangat sesuai untuk mencari ilham bermadah. Lantas sambil merenung ke dalam diri di hadapan cermin yang gua gantungkan di dinding bilik, termuncul satu melodi di dalam kepala. Melodi yang begitu menarik untuk gua lagu kan..Kemudian, mungkin apabila gua berikan bait-bait kata yang indah..mungkin ianya akan sesuai untuk gua Berlagu rasa...Gua capai gitar Kapok Hafis di depan mata. Gua cuba mendapatkan tuning yang sempurna. Lantas gua zahirkan melodi yang bermain di kepala dengan petikan gitar kapok Hafiz yang menjadi peneman gua di pagi hening ini..Gua dapatkan pensil di atas meja dan gua capai kertas putih bersaiz A4 yang diletakkan di atas meja komputer...Gua mula menerosok jauh ke dalam ruang rasa untuk menghasilkan satu lirik yang mampu berikan satu rasa kepada siapa sahaja yang mendengarnya...Akhirnya ia muncul dan menjadi satu naskah di hadapan mata...Gua menyatukan Kata dengan Melodi untuk menjadikannya suatu yang Indah bila di dengar oleh Sang Telinga..Maka inilah hasilnya..

Berlagu Rasa....

Dengan beg sandang celoreng hijau
Sehelai Levi's lusuh dan kemeja hitam
membawa hati emas impian besar
ku tuju ke Kota Langit idaman

Aku budak kampung yang main lumpur
Tak pernah terfikir kan jadi  kotor
Di Kota Langit lain ceritanya
tanpa 'RM' hidupkan derita.....

AKu mencipta satu cerita
kisah hidup di tengah kota
tanpa terbayang kan bertemu cinta
Untuk aku mula merasa

Tiba-tiba engkau muncul
bawa rasa yang penuh rahsia
halatuju makin bermakna
bila cintanya memberi arah....

Rasanya...gua akan mula menulis lirik kembali selepas ini. InsyaAllah, gua akan recordingkan semua lagu yang ada dalam simpanan gua setakat ini..Bukan untuk sesiapa, tapi untuk gua, untuk dia..dan untuk semua sama-sama merasa....Rasa apa? Tepuklah dada, tanyalah selera ....

Teruskan.........

No comments: