Mulakan.....



Di Kota Langit ini...Gua perlukan Kekuatan, Kebijaksanaan, Kemanusiaan ,Cinta dan nasik..

Monday, July 19, 2010

PAY IT FORWARD - TERUSKAN.....



Saat terlintas keraguan apakah mungkin perbuatan baik yang kecil dan sederhana yang kita lakukan kepada orang lain akan mampu mempengaruhi kehidupan mereka, mungkin Film “PAY IT FORWARD” mampu untuk menjadi pendorong dan memberikan kita semangat untuk selalu dan tidak jemu-jemu membuat dan memberikan kebaikan kepada orang lain.

Ia berkisah tentang seorang budak lelaki yang berumur 8 Tahun bernama Trevor yang mendapat idea daripada projek individu kelas sosiologinya. Gurunya menggesa setiap pelajar di dalam darjahnya untuk memilih satu kerja sosial yang mampu mereka buat sebagai kanak-kanak berusia 8 tahun.Trevor berfikir jika dia melakukan kebaikan kepada tiga orang disekitarnya, lalu jika ke tiga orang tersebut meneruskan kebaikan yang mereka terima itu dengan melakukan kepada tiga orang lainnya dan begitu seterusnya, maka dia yakin bahawa suatu saat nanti dunia ini akan dipenuhi oleh orang-orang yang saling mengasihi. Dia menamakan idea tersebut:

“PAY IT FORWARD”

Rule #1 It has to be something that really helps people.
Rule #2 Something they can't do by themselves.
Rule #3 I do it for them, they do it for three other people.

Dipendekkan cerita, Trevor memutuskan bahwa tiga orang yang akan menjadi bahan eksperimennya adalah ibunya sendiri (lonely alcoholic single mother), seorang pemuda Homeless yang selalu dilihatnya dipinggir jalan dan seorang teman sekelas yang selalu dibuli oleh sekelompok pelajar-pelajar nakal.

Eksperimen pertama pun dimulakan : Trevor merasakan bahawa Ibunya sangat kesepian, tidak mempunyai teman lelaki yang baik untuk berkongsi rasa, Ibunya juga telah telah menjadi seorang wanita kaki botol. Trevor berusaha menghentikan ketagihan ibunya dengan mengosongkan isi botol minuman keras yang ada dirumah mereka setiap kali dibeli oleh ibunya, dia juga mengatur rancangan supaya ibunya berkenalan dan menjalinkan hubungan dengan guru sosiologinya.

Si Ibu yang melihat si anak yang begitu menyayanginya menjadi terharu, saat Si Ibu mengucapkan terima kasih, Trevor berpesan kepada ibunya:
“PAY IT FORWARD, MOM”

Si ibu yang terkesan dengan apa yang dilakukan oleh Trevor, terdorong untuk meneruskan kebaikan yang telah diterimanya itu dengan pergi berjumpa ibunya (nenek si Trevor)-(seorang wanita Homeless), hubungan mereka telah rosak selama bertahun-tahun dan mereka tidak pernah bertegur sapa, kehadiran ibu Trevor untuk meminta maaf dan memperbaiki hubungan diantara mereka membuat nenek Trevor begitu terharu, saat nenek Trevor mengucapkan terima kasih, Ibu Trevor berpesan :
”PAY IT FORWARD, MOM”

Si nenek yang begitu gembira kerana puterinya mahu memaafkan dan menerima dirinya kembali, dia meneruskan kebaikan tersebut dengan menolong seorang pemuda yang sedang ketakutan kerana dikejar oleh segerombolan orang kerana mencuri. Si nenek menawarkan pemuda itu untuk bersembunyi di dalam kereta si nenek, ketika para pengejarnya sudah pergi, si pemuda mengucapkan terima kasih, si nenek berpesan : “PAY IT FORWARD, SON”.

Si pemuda yang terkesan dengan kebaikan si nenek, terdorong meneruskan kebaikan tersebut dengan memberikan gilrannya di Hospital kepada ayah seorang gadis kecil yang sedang sakit serius untuk lebih duhulu mendapatkan rawatan, ayah si gadis kecil begitu berterima kasih kepada si pemuda ini, si pemuda berpesan kepada ayah si gadis kecil :
“PAY IT FORWARD, SIR”

Ayah si gadis kecil yang terkesan dengan kebaikan si pemuda, terdorong meneruskan kebaikan tersebut dengan memberikan keretanya SECARA PERCUMA kepada seorang wartawan TV yang keretanya rosak pada saat genting untuk meliputkan suatu acara, saat si wartawan berterima kasih, ayah si gadis berpesan:
”PAY IT FORWARD”

Si wartawan yang begitu terkesan terhadap kebaikan ayah si gadis, bertekad untuk mencari dari mana asal usulnya istilah “PAY IT FORWARD” tersebut, jiwa kewartawanannya membuatkan dia untuk mencari dan menyelidiki kisah ini bermula dari ayah si gadis, pemuda yang memberikan giliran kepada ayah gadis sakit itu, nenek Trevor, Ibu Trevor, sehinggalah kepada si Trevor yang mencipta idea konsep tersebut.

Terkesan dengan apa yang dilakukan oleh Trevor, Si wartawan mengatur agar Trevor tampil di Television supaya orang ramai dapat berfikir dengan apa yang telah dilakukan oleh anak kecil ini. Saat tampil di Television, Trevor mengajak semua penonton yang sedang melihat rancangan tersebut untuk BERSEDIA BERMULA DARI DIRI MEREKA SENDIRI UNTUK MELAKUKAN KEBAIKAN KEPADA ORANG-ORANG DISEKITAR MEREKA AGAR DUNIA INI MENJADI DUNIA YANG PENUH DENGAN KASIH SAYANG DAN BELAS KASIHAN.

Namun usia Trevor sangat singkat, dia mati akibat ditusuk pisau saat dia ingin menolong teman sekolahnya ( Eksperimen 3) yang selalu diganggu oleh kaki-kaki buli di sekolah.Selesai pengebumian Trevor, Si ibu sangat terkejut melihat ribuan orang datang dan berkumpul di halaman rumahnya sambil meletakkan bunga dan menyalakan lilin tanda SAMA berduka cita terhadap kematian Trevor. Trevor sendiripun sehingga ke akhir hayatnya tidak pernah menyedari bahawa ideanya itu memberi kesan yang sangat besar kepada ramai orang lain untuk belajar mengenal erti KEBAIKAN.

Mungkinkah saat kita menikmati kebaikan Tuhan di dalam hidup kita, dan kita bertanya kepada Tuhan bagaimanakah cara untuk kita mengungkapkan rasa terima kasih kepadaNya, jawapan Tuhan mungkin hanya sesederhana ini:

“PAY IT FORWARD to OTHERS around YOU (Teruskanlah itu kepada orang lain yang ada disekitarmu)”

Teruskan.....

http://wwww.memoirofcharlieverona.blogspot.com

Link to : http://www.payitforwardmovement.org/

1 comment:

Hamydy said...
This comment has been removed by the author.