Mulakan.....



Di Kota Langit ini...Gua perlukan Kekuatan, Kebijaksanaan, Kemanusiaan ,Cinta dan nasik..

Thursday, July 22, 2010

Monolog: Bila gua rasa menyampah....

the thinker Pictures, Images and Photos

Benda kecik mcm tu nak besar-besarkan buat ape lah kan? nak melakukan jualan akhbar...hmm..daripada pantau Jersey Man.United ni..baik pantau org yang tak solat Jumaat kat KLCC tu...Pantau Org Islam yg minum arak dlm pejabat2 VVIP kerajaan...Pantau baju2 muslimah yg pakai baju mcm tak pakai baju....Rasanya ramai lagi yg pakai jersey Man.Utd ni antaranya punyai akidah yang lebih kuat daripada mereka yang pakai jubah dan berserban....rasanya takde siapa pun yg memuja syaitan.Red Devil bagi peminat Islam Man.Utd ialah Raksaksa Jahat Merah..metafora kepada kegerunan...for the sake of the sportmanship....takde kena mengena dengan puja setan...kadang2 kan..gua jadi menyampah dgn akhbar tabloid Malaysia ni punyer Headline....Lebih "sampah " daripada headline majalah "Mangga"...Carilah isu yg lebih bagus utk diletakkan di paparan muka akhbar...

MANCHESTER UNITED Pictures, Images and Photos

For me, Promoting the devil is not by wearing the Man.Utd kit.....Ulamak yang sebenar harus melihat Maksiat yg lebih besar di Malaysia..RASUAH, JUDI, ARAK, HEDONISME......Stop looking at something so tiny like this....almost 20 years the Malaysian’s Muslim wear The Man.Utd kit...so far, we still don't have or hear any SATANIC MAN.UTD CHURCH/SOCIETY in our country….

Ada jugak yang keluar akhbar tunjukkan SEJADAH LUCAH.Kononnya corak yang ada di atas sejadah tu menyerupai org sedang bersetubuh…KEPALA HOTAK lu!!!! Masa Solat sempat plak lagi lu bayangkan mcm-macam.Org kusyuk dlm solat takkan fikir apa-apa pun masa solat kecuaLI ALLAH.Boleh plak lu ckp mcm ni

“ Semasa pakcik rukuk, baru pakcik perasan yang corak di atas sejadah ini serupa mcm org sedang bersetubuh “

Memangg Horn lah lu pak cik…….Sebenarnya kepal otak lu yg bayangkan benda-benda tu semua.Bila tunjukkan kat dalam akhbar, gua tengok dan teliti betul-betul pada penelitian gua sikit pun takde menyerupai apa yg lu cakap tu..Memang Horn lah lu Pakcik…Banyaklah lagi contoh….Gua malas nak cerita.

Bagi gua Akhbar Tabloid yang ada kat Malaysia ni memang sampah…..Lebih-lebih lagi paparan headline mereka.Lebih jijik daripada Penthouse ataupun Playboy….Daripada org tak tahu…paparan yang mereka buat tu menyebabkan semua orang jadi tahu..malahan ia jadi lebih popular pulak selepas pendedahan tu…Memang Horn Lah.Cuma layak jadi bungkus nasik lemak je.Mana lah otak Orang Melayu ni nak maju.Surat khabar tabloid makin banyak..buku-buku hebat nak jumpa satu pun susah.Nasiblah Sasterawan-saterawan Negara masih ramai yg hidup lagi…kalau tak..hmm.Itu pun boleh bilang berapa ramai Orang Melayu yang baca buku Sasterawan Negara.Hmm.Kalau buku Harry Potter tu..sanggup tunggu kedai buku belum bukak dan beratur pagi-pagi.Konon-konon nak dapatkan cetakan yang pertama...Hmm,Jelik betul bagi gua.

Novel-novel Melayu pun makin byk tapi malangnya nilai isinya masih lagi sampah….susah nak jumpa novel melayu yang betul-betul transparent.Susah nak jumpa penulis melayu yang betul-betul neutral semasa menulis.Kalau tulis novel cinta tu…Jiwang macam lahanat.Kalau tulis novel seram plak…kurafat macam lahabau…Kalau tulis novel tentang hidup plak..hmm, watak-watak yang diwujudkan dalam cerita mampu membuatkan gua nak termuntah membacanya…

Pay it Forward Pictures, Images and Photos

Bila lah nak keluar lagi buku-buku daripada orang melayu yang boleh merubah pemikiran masyarakat yang ada pada hari ni…Gua kagum dengan penulis buku Pay It Forward…CATHERINE RYAN HYDE.Walaupun beliau ni wanita Yahudi, gua masih kagum dengan novel beliau ni.Bukan sahaja bukunya diangkat menjadi filem malahan sebab buku ni jugak terciptanya satu yayasan yang mengambil idea daripada isi kandungan buku- yang ditulisnya ini iaitu Pay It Forward Foundation.Satu yayasan yang dibentuk untuk menggalakkan masyarakat berbelas kasihan antara satu sama lain.Itu belum lagi gua cerita berapa raminya org dah jadi jutawan buat sebab mengaplikasikan konsep PAY IT FORWARD ni dalam pelan-pelan pemasaran dan perniagan MLM...

Malay Dilema Pictures, Images and Photos

Malay dilemma juga mampu menjadi satu naskah yang gua kagumi.Dr.M berkata dan menulis atas kebenaran pada waktu itu.Bayaran yang harus diperolehinya di atas kebenaran itu ialah ISA dan buku itu telah diharamkan jualan dan pengedarannya.Tapi pada hari ini buku itu berubah persepsinya dan dianggap sebagai masterpiece Melayu….

Ntahlah….tiba-tiba plak gua rasa bengang selepas membaca artikel tentang HARAM memakai baju Man.Utd. Kalau Kit yang berlambang Salib tu mmg gua akui, sebagai org Islam kita tak boleh meletakkan salib di badan.Tapi macam dah takde isu ataupun benda lain yang nak diketengahkan oleh wartawan pulak.Negara kita hari ini sedang bertungkus lumus untuk mewujudkan sebuah masyarakat madani yang memahami antara satu sama lain, ada pulak wartawan bangang yang keluarkan isu bodoh macam ni.Tulislah isu-isu yang jitu sikit.Pandang dunia daripada mata burung…bukan dari dalam tempurung…

Gua teruskan………

1 comment:

Unknown said...

Diorang pun lum tentu btl..
Frust btl ko yek..