Mulakan.....



Di Kota Langit ini...Gua perlukan Kekuatan, Kebijaksanaan, Kemanusiaan ,Cinta dan nasik..

Saturday, September 26, 2009

Aidilfitri di dalam Blues....

Hari Raya gua tahun ni adalah hari raya yg paling blues dlm sejarah...2 Hari sebelum raya gua diserang demam yg sgt pelik.bila mlm gua cergas semacam je..bila matahari mucul gua start lembik mcm org takde tulang...Gua rasa mesti sebab gua push sgt badan gua buat kerja yg overload, pastu 2 hari mlm sblm raya gua pi Jlan Tar dengan housemate gua, gua dibantai dengan hujan di malam hari..yg patinya hujan di Kota Langit sememangnya Hujan asid yg bisa membuatkan gua demam seminggu...

PETANG RAYA
Balik kampung dari Shah Alam sehari sebelum raya..sepanjang perjalanan dari S.alam gua tidur kat seat belakang.Corrie yg drive all the way balik ke melaka..Milo melayankan Corrie drive..gua bukak mata sedar2 dah sampai di Tol Ayer Keroh..Mak cakap tahun ni semua siblings gua balik beraya rumah mertua masing2, hari raya ketiga baru dwang balik raya kat kampung gua.kak Suria gua je yg ade pada raya pertama..so bertambahlah blues gua lagi..tak meriah raya kat rumah kalau takde anak2 abg long and abg ngah...So yg ada kat umah tahun gua, kakak gua, abah dan mak...

seperti yg dijangkakan...sampai je kat rumah, tak sebising seperti hari raya tahun lepas...just Marwan and Ina jer yg ada di ruang tamu tengan main2 barbie Doll..Letak je back pack gua, gua dah rasa badan gua mcm tak terdaya jer nak bangun..gua terus pi ke dapur..mak tengah rebus ketupat..abah plak dah keluar pergi ke surau...

MALAM RAYA
Walaupun gua tired giler dan demam...mlm raya gua tetap jugak tunaikan rutin gua tiap2 tahun pada mlm raya iaitu Jadi Amir/ Ketua Bertakbir dari rumah ke rumah...Amalan ni lah yg membuatkan gua rasa nak balik beraya tiap2 tahun..kalau amalan ni dah takder..mcm takde makne lah rasanya Hari Raya gua..Di sebabkan gua tak shat sgt..just 10 buah rumah jer yg gua buat takbir pada nmlm tu..anak2 buah yg follow gua comel2 belaka...Hbs bertakbir gua terus balik rumah..gua flet giler...rasa mcm takde nafas jer..Mak suruh gua tidur dan rehatkan badan gua..


HARI RAYA PERTAMA
Sedar2 je dah pukul 930 pagi..sesal tak sudah gua...gua ketinggalan utk solat sunat aidilfitri..semua org tak kejutkan gua sebab kesian tengokkan gua demam...gua bangun mandi dan bersarapan pagi dengan hidangan ketupat dan kari ayam kampung...disebabkan tekak gua sakit, sikit je gua jamah kari ayam kampung yg mak gua masak, even tu lah favourite gua...Gua kuatkan gak badan gua, malas nak layan demam..gua start moto dan terus pi umah nenek..umah nenek mmg ramai lah tahun ni..sepupu2 gua semua ade...seperti biasa gua kena bahan...topik yg sama tiap2 tahun.."bila gua nak kawen "

Kami beramai-ramai baca yasin dipusara Atuk..Dah lama giler gua tak baca Yasin..mak ngah suruh gua yg pimpin bacaan Yasin PAGI TU..nasib baik lidah gua tak kerass lagi dan Alhamdulillah hukum2 tajwid gua pun masih sedap lagi bunyinyer..kalau tak malu kat mak ngah...Sedar tak sedar menitik gak air mata gua..terkenangkan detk2 terakhir hayat arwah atuk masa sakit dulu..mcm2 kenangan dtg..

Dari pusara atuk, gua terus balik rumah...Gua dah mcm nak pengsan dah rasanya..tapi sikit pun gua tak tunjukkan kat depan mak dan abah yg gua ni demam..cuma mak tegur bila dengar gua terbatuk-batuk. Gua ckp biasalah mak org kuat isap rokok...mak diam seribu bahasa..Gua terperap kat rumah dari tengah hari sampailah mlm..so raya pertama gua berlalu mm tu...nak keluar pi beraya mmg tak larat langsung.Mlm, gua dengan sepupu2 gua layan Manchester Derbies. Bole gua katakan "that was the Manchester derbies of the century " . Teruja giler gua malam tu...Pas match gua terus layan tidur sampailah pagi..

RAYA KEDUA
Gua bukak je mata, gua dengar suara mak gua mengeluh..gua dtg tengok mak gua di dalam bilik dia.Mak gua mmg ade High blood pressure and diebetes, so gua ingat sakit biasa dia dtg.Tapi bila Mak gua ckp satu badan dia sakit2.perut dia macam tersa seperti dicucuk jarum gua jadi kaget..gua tak sanggup tengok keadaan mak gua...nak je rasa gua ambik semua sakit dia walaupun pada waktu yg sama gua pun tengah lawan demam gua..Gua terus soh mak pi mandi dan bersiap utk ke klinik..gua bawak mak pi klinik..abah tak ikut..abah ckp mak long gua dari Klang nak datang..Mujurlah lah kak ya ade kat rumah pada Hari Raya Kedua..ada gak org nak tolong mak masak..So sampai klimik, Dr ckp tekanan darah mak gua dan paras gula dia naik mendadak..mak terima atu injection dan ubat yg mcm biasa..gua bwk mak balik rumah..sampai rumah gua soh mak dok rehat...tapi mak tak boleh dok diam...dia ckp nak tolong kak ya masak, prepare tuk Org2 dari Klang..

sedara mara gua dari Klang sampai jer, abg ipar gua terus ajak akak gua keluar raya..so tinggallah gua, mak dan abah kat rumah..yg datang ramai giler..so seperti yg gua jangka nasik yg kak ya masak tak cukup...mak yg patutnya berehat degil gak nak buat kerja even gua dah suruh dia rest jer...gua lah yg kena jadi anak dara hari tu..pada masa yg sama sepupu mak gua datang plak satu keluarga, so tibe2 tetamu jadi ramai lak kat umah gua..gua lah yg kena laya buat air, isi kuih...terasamacam anak dara betul gua...layan kan jer walaupun gua demam.

Sedara mara gua balik jer, mak terus terbaring kat katil...kesian mak.mengalir air mata dia tahan sakit..apa yg boleh gua buat, gua cuma urutkan pinggan mak dan kepala dia..tapi mak tetap ckp sakit yg sgt...sakit yg gua rasa terus hilang bila tengok keadaan mak gua yg tambah serius..abah ckp kalau esok kedaan mak mcm tu jugak, kami akan bawak dia pi Hospital..

Abah
Raya tahun ni gua saksikan satu peristiwa yg gua tak pernah saksikan selama gua jadi anak abah gua...selama ni rupanya gua masih tak kenal abah dan masih tak tau betapa sayangnya abah gua pada mak...Buat pertama kalinya gua tengok seorang lelaki yg berusia 65 tahun yang gua panggil abah mencuci pinggan-pinggan mangkuk di singki dan mengemas mengemas dapur dan rumah yang bersepah..dan buat pertama kalinya jugak gua tengokk abah sediakan susu panas dan ubat untuk mak yg sedang sedang terbaring sakit di atas katil. Abah urut kepala mak dan cakap lembut2 dngan mak untuk kurangkan sakit yg mak rasa..and then abah angkat mak pindahkan dia ke tempat yg lagi selesa..tersentuh betul hati gua..tak sangka abah gua yang gua sentiasa ingat hati keras macam batu boleh jadi lelaki yang macam tu...Bangga gua jadi anak bah..abah mmg role model lelaki sejati gua...

Nyatanya, raya gua tahun ni mmg blues.. just dapat beraya 3 rumah je .2 darinya rumah kawan gua dari kecik iaitu rumah adlee dengan cabang dan satu lagi rumah pakcik Baharudin Di Taman Ater Molek Jaya...Gua minta maaflah kalau gua tak dapat nak dtg jengok kwn2 yg lain..tak sampai ati gua nak tinggalkan mak gua kat rumah... Gua pun tak seceria mcm hari2 biasa...sampaikan org yang sayangkan gua pun ckp gua layan dia mcm stranger sedangkan gua sekelumit kuman pun tak pernah terniat nak layan sesape mcm stranger..kondisi gua yg tak berapa sihat je yg membuatkan suara gua mcm org mamai selama seminggu..kesan dari paracetamol yg gua ambik...so, minta ampun byk2 jika ada yg terasa dgn gua tahun ni...

2 comments:

melisa desiana said...

terharu i citer pasal abah u...
huhuhu...

Fyz Feliz said...

Sangat blues...I suka.