Mulakan.....



Di Kota Langit ini...Gua perlukan Kekuatan, Kebijaksanaan, Kemanusiaan ,Cinta dan nasik..

Thursday, September 10, 2009

Sistem yg Menyesakkan...

kata BestFriend Gua Ron, hidup ni umpama kepingan-kepingan kecil di atas lautan luas..penuh dgn kepedihan..

Saidina umar Al-khattab, Amirul Mukminin pertama org islam " kamu tidak akan berasa gundah walau sekali jika kamu tahu apa yg kamu cari"...

Hmm, byk benarnya madah kalifah islam yg ulung itu..Kadang2, untuk mengerti apa sebenarnya yg gua cari cukup rumit...apakah kebebasan mutlak yg mana kita sebagai manusia mampu berfikir dan bertindak mengikut pertimbangan akal dan fikiran yg sebenarnya...bukan semata-mata hidup bergantung dan menjadikan material sebagai satu berhala yg disembah-sembah...sememangnya manusia mmg tak akan pernah puas dgn apa yg ada pada mereka walaupun ditakdirkan seluruh isi alam menjadi miliknya..kalau masih mengikut pertimbangan materialistik...

Apa istilah org yang berjaya? adakah gua berjaya jika gua mampu memiliki harta berbilion dollar? rumah sebesar istana? memandu kereta menjalar serba mewah..ataupun memiliki seorang isteri secantik ratu dunia?huuh..mungkin itu lah istilah berjaya yg diguna pakai dalam sistem hari ni...Kejayaan tu adalah satu istilah yg sgt abstrak...Sebenarnya ia tidak boleh dinilai hanya dengan penilaian material semta-mata..kita masih lagi terikat dgn sistem...apa itu sistem? sistem apa? sistem yang manusia sendiri wujudkan untuk membentuk satu tradisi atau peradaban yg sebenarnya kita sendiri tak pernah mengerti........Sistem yg kita cipta. akhirnya kita sendiri sesak di dalam sistem ciptaan kita itu sendiri.

Semua perkara yg berlaku di dalam dunia kita hari ini mempunyai sistemnya sendiri, malahan pasangan bercinta juga mempunyai sistem percintaan mereka..nak tak nak gua terpaksa menumpang di dalam sistem yang sebenarnya gua sendiri tak pernah tahu apakah penamatnya..apa yng gua nampak..keseimbangan sistem dunia semakin parah dan rosak..sistem-sistem teras dah jadi makin bercelaru...Sgt bercelaru sehinggakan Basic Social Control juga telah dilanggar..Norms? Jgn ditanya....

Hidup harus diteruskan.Walaupun sistem yg sedia ada semakin menyesakkan nafas gua...kata abah " org yang bijak adalah org yang pandai mengambil peluang pada waktu dan keadaan yg sesuai, but sometimes better just follow the river flow" betul jugak cakap abah..pastinya jika gua cuba menongkah arus dan mempertahankan kedegilan gua untuk lari dari sistem yg sedia ada, gua pasti tersungkur di tengah-tengah sistem ini sekaligus gua merempat sendiri tanpa ruang ataupun, gua sendiri akan terpekik terlolong cuba mencari pengaruh untuk mempertahankan kebenaran yang gua doktrinkan...tetapi jika gua menerima intrepertasi org bijak acuan abah..pastinya gua akan dianggap pengkhianat oleh diri gua sendiri...huh!! Susah sungguh jadi individual Anarchy Ni...

Susah jugak kan jadi gua ni.. hmm...byk yg gua kena fikirkan...nak jadi Millionaire ke? nak jadi profesor giler ke? ataupun nak jadi seorang pengembara JIWA? Cukup sekadar hidup dengan Sepasang Jeans biru lusuh dan Kemeja T putih bersama Beg sandang yg gua penuhi dengan JIWA (Soul)... 3 jalan yang harus gua tentukan waktu ni....

Teruskan..

No comments: