Mulakan.....



Di Kota Langit ini...Gua perlukan Kekuatan, Kebijaksanaan, Kemanusiaan ,Cinta dan nasik..

Thursday, August 13, 2009

POLITIK BANCAU..............

Dah lama dah gua tak tulis pasal politik. Walhal gua major dalam bidang ni. Gua mengajar Subjek ni dan bidang ni mmg dah macam darah daging gua. Tapi pelik gua tak pernah jadikan blog gua ni sebagai medan utk sampaikan pandangan politik gua.

Sejak remaja lagi gua dah terdedah dgn suasana politik. Seawal usia 18 tahun gua dah dilantik jadi EXCO remaja Angkatan Belia 4B Daerah Jasin Melaka. Gua berkawan dan berteman dengan orang-orang yang jarak umurnya sangat jauh daripada gua. Semua pangkat brother-brother. Bila berada di dalam lingkungan diorang,banyak benda yang gua belajar. Tak kiralah benda yang putih ataupun yang hitam. Bro Hassan Rahman skang dah jadi YB di DUN Sg.Rambai, Bro Harun Idris plak skang ni dah Jadi MT UMNO pusat.Silap2 tahun depan jadi Menteri Kabinet. Ramai lagi bro-bro gua yang aktif dalam politik di Malaysia ni yang dah mencipta nama, lebih2 lagi bila berlindung di bawah Dacing. Gua rasa kalau gua follow lagi diorang semua, maybe paling cikai pun gua dah jadi Ketua Pemuda bahagian.

Di peringkat Universiti gua aktif dengan MPP USM. Sampai gua dilantik jadi EXCO Kebudayaan dan Kesenian. Waktu jadi MPP USM, gua tak join puak mana-mana.Persetan dengan Aspirasi dan persetan jugak dengan PMI. Gua buat crowd gua sendiri.Crowd ape? crowd LIBERAL.....Puak yang tak sebelahi mana-mana side yang berbaur parti politik tempatan ni. Mula2 teruk gak gua kena fire dengan budak2 Pro-Aspirasi dan PMI dengan ideologi gua, tapi lepas gua keluarkan prinsip-prinsip dan hujah2 gua, dwang tak noleh nak beta ape2. takde point yang boleh dwang nak eliminate kan gua. Tapi best, Campus life mmg satu zaman experimental. Byk benda yang gua sample kan untuk diexperimentalkan. Salah satunya memperbodohkan budak-biudak Aspirasi dan PMI.HaHAHA

Gua ni bukan jenis yang suka follow sistem. Gua tak suka jadi sebahagian daripada sistem yang orang lain cipta. Gua suka cipta sistem gua sendiri dan org lain yang follow. Kalau kuasa dan pengaruh yang gua nak, dah lama dah gua boleh dapat. Tapi gua tak pernah fikir benda tu buat masa ni. Buat ape kita ade kuasa dan ade pengaruh tapi hidup kita ni terikat dengan sistem. Sistem yg kita sendiri tak suka. Human beings are by nature political animals, who naturally want to live together ( Aristotle). So jelas, kita semua adalah di dalam lingkungan politik. Sistem Politik yang pelbagai ciptaaan manusia. Pokoknya sistem yang mana yang hendak kita ikut dan ideologi ape yang ingin kita pegang dan bawa.

Sistem Politik Demokrasi Moden ni mcm kita tanam pokok bunga ataupun pokok buah-buahan. Kadang-kadang untuk suburkan bunga dan pastikan pokok buah-buahan tu keluarkan buah, kita perlukan baja organik, dan baja organik yang terbaik adalah najis daripada binatang. Maknanya kita perlukan benda-benda yang busuk untuk dapatkan benda-benda yang cantik dan enak. Tapi jangan sampai org tak sanggup nak petik bunga ataupun nak makan buah-buhan tu sebab bau baja taik yang kita gunakan tu meresapi sampai ke dalam bunga dan buah-buahan.sampai org takde selera nak makan buah yng kita tanam. So dalam politik macam tu lah jugak, kadang kala kita perlukan benda-benda yang kotor dan buruk untk mendapatkan ataupun melaksanakan sesuatu perkara. Tapi bila kekotoran dan keburukan tu tak boleh disorokkan lagi, maka ianya akan jadi ? KEBANGSATAN.

Kebangsatan semakin jelas ketara dalam keadaan politik di Malaysia ketika ini lebih-lebih lagi selepas Pak Lah berundur menjadi PM dan parti-parti pembangkang bersatu di bawah satu gabungan PAKATAN RAKYAT. Struggle Of Power semakin dasyat. Kita boleh nampak di Perak, Terengganu dan Selangor, begitu juga dengan masalah-masalah dalaman parti-parti masing-masing.Pangkah-memangkah sesama sendiri. ada pulak yang langsung tak ikhlas dalam perjuangan.boleh plak main lompat-lompat parti.Mcm bangsat.Politik kebencian dan Politik Perkauman mula di utarakan oleh sesetengah pemimpin parti politik di Malaysia. Makin ramai pemimpin politik yang main taik. Tanpa segan silu juga buang taik merata-rata dan ada jugak yang buat pesta main-main taik dan makan taik. Pada sangkaan mereka, rakyat Malaysia ni bodoh tak tau nak bezakan taik dengan nasik. Rakyat Malaysia tak tahu ape2 pasal Politik. Tak tau ape pasal sistem. Memperbodohkan rakyat dengan janji-janji bodoh yang hanya sesuai ditabur pada Puak Bushman di Gurun Sahara.

Gua tak kisahlah ape-ape pun yang lu orang nak buat (pemimpin-pemimpin politik).Nak 'Bang' perempuan Mongolia ke, nak buat video main dalam hotel ke, nak ckp org pengkhianat Bangsa ke, nak bagi suami kau AP bnyak-banyak ke, lantaklah korang.Kat Akhirat nanti kau jawablah perlahan-lahan setiap soalan daripada Tuhan. Skang ni Apa yang penting lu orang jaga lah ekonomi negara gua ni baik-baik dan jagalah keharmonian dan muhibbah penduduk Malaysia yang berbilang kaum ni. Jangan lu org jual negara gua taupun pajakkan negara gua macam Sultan Brunei Pajakkan Sabah kepada Baron Von Overbeck dan Alfred Dent sudah. Lu org dah diberikan kepercayaan daripada rakyat untuk mentadbir negara dan menjadi wakil bagi rakyat untuk menyampaikan hak-hak dan suara-suara mereka. Kalau tak...gua bangun dan lancarkan REVOLUSI RAKYAT...persoalannya?? mampukah gua? God Speed!!!

1 comment:

~red~ said...

I think u might be suitable with politics but it's quite complicated.
huhu...

From my humble opinion, I prefer Dr. Mahathir's era and I do respect him.
We live in peace and harmony.

However, everyone got their own ideas about it...
It's depends on individual's style of thinking.

We're free to decide the best for our country.