Mulakan.....



Di Kota Langit ini...Gua perlukan Kekuatan, Kebijaksanaan, Kemanusiaan ,Cinta dan nasik..

Thursday, March 17, 2011

Ceritera Phoenix ...

Pagi itu jiwa Gua sangat kacau. Gua layan  mandom dan menepekkan muka ketat saja daripada pagi Gua masuk kelas sehinggalah ke waktu rehat. Penghuni-penghuni Kelas 5 Dana seperti memahami Gua.Tak seorang pun yang berani buat lawak bodoh ataupun bergurau dengan Gua. Ini semua sebab Chempaka.  Chempaka masih lagi tak mahu memaafkan Gua. Katanya kesalahan Gua memang tak boleh dimaafkannya. Ye lah, awek mana yg tak sebal hatinya bila tahu Hero hati yang dipuja-pujanya sebenarnya adalah Player Agung. Gua kantoi. Sepupu Chempaka nampak Gua meranggi dengan awek Hot kat Town. Hmmm...Chempaka terus declare perang dengan Gua.

Semasa waktu rehat, Gua cuba cari Chempaka di Kelasnya iaitu 5 Beta. Satu-satunya awek kelas Sains yang nak layan Gua. Bila Mamat Cool dari kelas Sastera lalu je depan blok kelas budak2 Sains, masing-masing tunjuk muka paling Gengster. Macam lah Gua takut sangat dengan Lu org. Ada seorang mamat ni, namanya Halim, badan besar macam Kerbau Mandul. Dia telah melantik dirinya sendiri sebagai Ketua Samseng Taik kucing kelas Sains. Selalu je tak puas hati dengan Gua. Bagi Gua dia tak cukup Handsome untuk jadi musuh Gua. Gua nak cari Chempaka. Bukan nak cari Gaduh. Mata Gua melilau mencari Chempaka. Hmm, tapi bila dia nampak je muka Gua dia terus blah. Tunjukkan muka bengang bersama dengan muncung yang boleh sangkut baju kat Gua. Nak sampaikan isyarat dan beritahu yang dia masih marah. Gua dah mula hilang sabar. dalam hati Gua cakap " Hmm, lantaklah..Gua cari Awek lain baru Lu tahu " . Tapi hati kecil je yg cakap macam tu. Hati besar tak sampai hati. Masakan Gua sampai hati nak tinggalkan Chempaka. Sejak umur Gua 13 Tahun, dia lah satu-satunya budak perempuan yang paling sabar dan tahan melayan kerenah Gua. Walaupun Gua mengaku, Gua memang banyak pasang sparepart, tapi Chempaka adalah calon pilihan
( Cheit!! Janggut pun baru nak tumbuh, dah siap buat planning tentang calon pilihan) .

Bila teringat reaksi Chempaka hati Gua jadi makin panas dan makin kacau. Gua gagal memujuk Chempaka lagi hari ini. Dengan langkah yang malas  Gua terus balik ke kelas. Gua usha kelas kosong. Kawan2 lain semua dah nyak  pi kantin mencekik. Satu orang umat pun takde dalam kelas. Gua dah mula mandom macam Kumbang Badak yang badannya terbalik. Tak senang duduk tak senang berdiri.. Jiwa kacau gila bila fikir  Gua gagal pujuk dan memenangi kembali hati Chempaka..

Dalam Gua melayan kekacauan hati , tiba-tiba Anak Wak Tenin dan Anak Pak Cik Bakau masuk kelas. Mereka  adalah rakan sekelas Gua. Satu Dang Anum tahu yang mereka berdua ini lah Awek Cun yang paling huru-hara. Tapi sangat baik di dalam berkawan. Anak Pak Cik Bakau bernama Nora, dan Anak Wak Tenin bernama Salila. Agaknya diorang pun dapat baca air muka Gua yg sedang kacau. Nora tegur Gua dan tanya kenapa Gua ni nampak macam Kumbang Badak yang terbalik. Gua control macho dan cakap degan diorang Gua tak ada masalah apa-apa.

Tiba-tiba, ada seorang awek yang sangat comel melangkah masuk ke dalam kelas Gua. Awek itu datang berjumpa dengan Nora. Gua terpana seketika sewaktu awek itu berjalan menuju ke arah Nora. Gua akui bahawa pada masa itu Gua rasa dialah awek yang paling comel yang pernah Gua nampak di Dang Anum. Awek tu berbual dengan Nora dan Ila. Gua asyik memandang gerak-geri awek tu dengan penuh minat. Gerak geri dan tingkah launya sungguh santun dan ayu.Ahhh...Tiba-tiba Gua rasa Jiwa kacau Gua hilang. Perghh..Hebat betul aura Awek ni. Susuk apa yang dia pakai ni?

Loceng berbunyi menandakan tamatnya waktu rehat. Awek comel tadi meminta izin daripada Nora dan Ila untuk kembali ke kelasnya. Pada masa yang sama kaum-kerabat 5 Dana dah memenuhi ruang kelas semula.
Hilang sahaja Gadis Comel itu daripada penglihatan, gua terus melompat ke meja Nora dan Ila.

Gua tanya Nora

"Sapa tu Beb ?
 Nora jawab
"Adik Angkat Aku. Phoenix namanya " .
  ...
"Nora, Gua nak berkenalan dengan dia boleh tak ? Lu tolong Gua ye ?.
...
." Okay, kau tulis surat nanti aku bagi kat dia di bilik asrama "

" Baiklah Nora :) , kalau dia layan Gua..Gua belanja Lu makan seminggu "

Awek Junior Comel itu rupanya adik angkat Si Nora. Budak Tingkatan 4 Kelas Alfa...
Phoenix.... Phoenix,  Lu tahu tak kecomelan Lu telah berjaya menghilangkan semua kekacauan Jiwa Gua pada hari ini ?

Kalaulah Chempaka tahu ni mesti dia akan cakap " Dasar Player !
Hehehe....

Pantas Gua rembat pen dakwat basah Komeng ( Komeng adalah Ketua Tingkatan Gua) dan jari-jemari Gua laju mengarang ayat-ayat power untuk mencairkan hati Phoenix ...

Phoenix, kalau dah jodoh tak ke mana :). Tak cuba tak dapat kan...

Bersambung ..... :)

2 comments:

REEFapfy said...

sweet~

tahniah phoenix.

Chinta Annabella said...

Kisah yang masih panjang.... :)