Mulakan.....



Di Kota Langit ini...Gua perlukan Kekuatan, Kebijaksanaan, Kemanusiaan ,Cinta dan nasik..

Tuesday, January 11, 2011

INTERLOK: JIKA MANIAM WUJUD, SUDAH DISELIGINYA SI THAMBI MURUHURU-HARA


INTERLOK merupakan kisah Maniam, iaitu watak utama seorang India dari India Selatan. Dia gembira kerana tidak ada perbezaan kasta di sini. Dia seronok menaiki kapal bersama orang India yang lain dan seronok apabila sampai di Pulau Pinang. Dia gembira kerana tidak ada perbezaan kasta di Malaysia.

Mereka yg berfikiran jelas akan mentafsirkan INTERLOK sebagai satu karya seni dan sastera yang dapat menyatu padukan masyarakat...Hanya mereka yg tebal dgn perasan perkauman sahaja yang akan mentafsir sebaliknya.

Apa yang tidak difahami oleh kaum India menerusi buku Interlok ini?

Bagi gua semua ini bermula dgn provokasi yg dibuat oleh seorang Thambi yg tak habis2 menimbulkan isu di Malysia ini. Thambi ini seringkali membangkitkan sentimen perkauman di Malaysia kita ini. Dulu, dia bertelagah dgn Kayveas PPP. Mereka berkronfrontasi ala Mafia lah jugak. Lepas tu kecoh pula cerita ttg khabar angin Surat khabar tempatan berkaitan dgn laporan polis terhadap seorang menteri yg didakwa menjadi bapak ayam yg sering supply ayam-ayam tonggeng kepada golongan VVIP. Kemudian nama Thambi ni terangkat lagi bila salah seorang kawannya telibat di dalam pembunuhan Dato' SOSILAWATI LAWIYA...Cepat-cepat dia buat sidang akhbar dan melawat ahli keluarga Darwah Dato Sosilawati.

Dari pemerhatian, Gua rasa Thambi ini lah akan jadi org yg akan memecah belahkan keharmonian di antara masyarakat India dan Melayu di Malaysia.Sudah tiba masanya Thambi ini diterajang keluar daripada arena Politik di Malaysia.Jangan disimpan ular yg berbisa di dalam rumah. Padah kan menimpa.

10 Januari yg lepas tengah sibuk2 kerja sempat jugak gua join Gabungan Penulis Nasional (GAPENA), Persatuan Penulis Nasional (PENA), Majlis Permuafakatan Persatuan Ibubapa dan Guru Nasional (PIBGN), Majlis Kebudayaan Negeri Selangor dan Ikatan Melayu Asli Nusantara buat laporan Polis di Ibu pejabat polis Dang wangi berkaitan isu Pembakaran Novel INTERLOK di Kota Raja Klang.

Bagi gua tindakan ini memang dah lebih dan melampau.
Sudah lupakah mereka apa yg telah berlaku di Kampung Medan dan Kampung Rawa?

Ingat...Jangan Kejutkan Sang Naga yg sedang tidur...

Teruskan.

No comments: