Mulakan.....



Di Kota Langit ini...Gua perlukan Kekuatan, Kebijaksanaan, Kemanusiaan ,Cinta dan nasik..

Friday, December 25, 2009

Nice Guy Finish Last ??????

Semalam, seorang teman gua bercerita tentang kisah kekecewaan. Dari raut wajahnya ketika bercerita gua tahu dia mmg sgt kecewa. Kecewa dek ditinggalkan sang kekasih hati. Teman gua ini memang seorang yang sangat baik.Kategori lelaki yang sanggup buat ape saje utk gf dia. Tapi sayang apa yang selalunya berlaku, lelaki baik sellu kecewa.SELALU SGT FRUST.Mungkin lu orang semua pernah dengar tentang satu phrase "nice guys finish last" ? So What is it about "Nice Guys" that cause their hearts to get stomped on by women and people in general? Lantas gua terpanggil untuk menulis tentang isu ini "as clearly as possible"

Kenyataannya, menjadi seorng lelaki yang baik dan bersopan-santun bukanlah menjadi satu perkara yang menjadikan seorang lelaki itu tidak menarik walaupun kita selalu terdengar tentang satu phrase yang sgt dibenci oleh Mr.Nice Guys... " The Beauties like the bad boys " ... Being nice is a great personality trait and there's nothing wrong with being a nice person. Ramai sangat teman-teman gua yang sedang kecewa akan keluarkan ayat mcm ni bila sedang menghayati kekecewaan " Mungkin aku ni terlalu baik kat dia " Hahaha!!Seriously,that's sound so bullshit and pathetic to me...So many men are under the impression that they were "too nice" and that's why they got stomped on and stepped over. Wrong !

Love is a wonderful thing, and it's a precious gift you can give to other people. Walau bagaimanapun, perkara asas yang paling penting sebelum kita memberikan Cinta pada seseorang kita WAJIB menyayangi diri kita dulu dengan seikhlas-iklasnya.Ramai org di luar sana mengatakan mereka sayang akan diri sendiri..tapi tak ramai yang mampu menyayangi diri mereka sendiri seikhlas-ikhlasnya seperti menyayangi org lain. Bagaimana kiranya kita mampu untuk menyayangi org lain dengan sebenar-benarnya kita kita tak mampu untuk menyayangi diri kita sendiri...

Kebanyakkan " Mr.nice guys" bersalah anggapan dan mempercayai jika mereka memuja dan menjadikan apa yang ada pada seorang gadis pujaan mereka tu sebagai satu idola dengan secara mudahnya gadis yang dipujanya akan memberikan tindak balas yang sama pada mereka. Hahaha!!! Terus-terang gua katakan..So lame..Umpamanya seperti membawa handbag teman wanita Lu orang sewaktu Shopping di Mall. It's totally doesn't look cool. These are what I like to call "Unrealistic Expectations" ataupun dalam BM nyer " Pengharapan yang sia-sia ". More often than not, these kinds of expectations go unmet and lead to pain, frustration and sometimes anger...hmm, dan ada yang tak mampu menaggungnya sanggup bunuh diri. These expectations are nothing more than premeditated resentments .Seriously,this isn't healthy behavior and what it boils down to is a heavy dose of self inflicted suffering. Janganlah sesekali menerjahkan diri Lu orang dalam Kekecewaan yang sebegini kerana terus-terang gua katakan menjadi seorang lelaki kita harus melayan diri kita lebih baik daripada apa yang sepatutnya..

Di sini gua menyenaraikan Kesilapan-kesilapan umum yang "Mr.Nice Guys" Selalu lakukan....

1.Menjadi terlalu Memerlukan/ Terlalu Berharap
2.Berharap pada sesuatu yang tak pasti
3.Terlalu memuja seorang perempuan
4.Hidup untuk org lain, tetapi diri sediri menjadi seperti patung tidak berperasaanl
5.Meletakkan kegembiraan dan kewujudan dirinya pada satu hubungannya dengan seseorang.

Lets Say, Kalau lu org perasan yang character lu ada dlm list ni,mungkin Lu orang akan terasa bodoh dan menyalahkan diri sendiri  lantas cuba untuk mengelakkan ataupun memperlahankan rentak perhubungan.. Hopefully lu orang melihat dan memahami dengan nyata di manakah kesilapan yang sebenar dan apakah yang harus dilakukan untuk diperbaiki.

Disini, gua cuba senaraikan beberapa perkara yang Lu boleh mula cuba lakukan di dalam membantu Lu org melakukan kesilapan dengan perempuan yang bisa buat jiwa Lu org jadi kacau..Ini cuma berdasarkan setakat pengalaman yg dah gua lalui. Nak pakai atau tidak terpulang.

1.Mula mengatakan "No/Sorry/I Can't" Bila Lu tidak ingin melakukan sesuatu yang orang lain inginkan. "Sorry, I can't" is just as easy to say, and the world won't stop turning if you say no.

2. Berikanlah sedikit masa untuk diri sendiri.Masa yg berkualiti utk menghargi diri sendiri.Jadikan diri sendiri dan hidup Lu sesuatu yang exciting dan intresting.. Lakukan perkara yang kmu sendiri sukakan, bukan org lain sukakan.. You deserve this! It's YOUR life!

3. Jangan memuja seorang wanita kononnya apa yang ada pada dirinya adalah yang terbaik buat segala-galanya.. Mereka juga adalah manusia seperti Lu, melakukan kesilapan dan pastinya tidak sempurna.Mereka juga seperti Lelaki pada sebahagiannya. Jangan melayani seseorang wanita seperti kamu tidak berhak melayan dan menghormati diri Lu sediri. Jika lu tak dapat menghormati diri sendiri, bagaimana wanita itu akan dapat menghormati Lu kan..

4.You "need" food and water. You "need" shelter. You don't "need" any specific person to create your happiness and make you "somebody". If you feel like you "need" someone else to be happy then your feelings towards that person are NOT healthy. It's healthy to "want" someone to compliment who you ALREADY are, but NOT to "need" someone to define or complete you.

KESIMPULANNYA ... JANGAN HILANGKAN KEBAIKAN DAN KEMURNIAN HATI KAMU, CUMA BUANG SAJA SIKAP YANG TERLALU BERGANTUNG DAN BERHARAP...

don't lose the niceness, lose the neediness...God Speed You..

P/S : DON'T WORRY DUDE...ACTUALLY IN MALAYSIAN CULTURE, NICE GUYS FINISH FAST :)

4 comments:

~miE_kEr~ said...

mmm..post yg bermakna..tp tu la..ehehhuhuh..

Rohani M.U said...

Salam.
Bermaknanya post ni. Kita kena rajin berfikir.

Fyz Feliz said...

post yang best...Sila jangan tolong bawakan handbag gf...LAME. =)

Verdict said...

tips tu mmg patot digunapakai. itulah ciri2 lelaki yg pandai jaga diri.

in malaysian culture, nice guys finish fast eyh..yeah..that's y i lari dari malaysia! ;)

hehe