Mulakan.....



Di Kota Langit ini...Gua perlukan Kekuatan, Kebijaksanaan, Kemanusiaan ,Cinta dan nasik..

Sunday, June 20, 2010

ABAH: DEDIKASI SELAMAT HARI BAPA UNTUK SESEORANG YANG DIPANGGIL ABAH...

Gua masih dianggap bertuah kerana dalam usia yang begini gua masih lagi berpeluang untuk melihat wajah insan yang banyak berkorban di dalam membesar dan memberikan hidup kepada kami adik beradik iaitu seorang HERO yang selayaknya kami adik beradik memberikan segala kebahagiaan di dunia ini untuk beliau...ABAH..Mungkin perkataan keramat ini lah yang mula-mula sekali gua pandai menyebutkan selepas perkataan MAK...Gua sangat bangga menjadi anak kepada ABAH.

Gambar diatas ini adalah abah gua.Tuan Haji shamsudin bin Ahmad,lelaki hebat yang dilahirkan pada 4 Oktober 1944 di Klang Selangor. Beliau bapa kepada 8 orang anak,iaitu 6 lelaki dan 2 perempuan,yang masing-masing anaknya berusia dari 44 tahun hingga 27 tahun.Bapa gua mungkin cuma lelaki tua biasa di mata orang lain,dia bukan jutawan,dia bukan hartawan dan juga bukan cendiakiawan...tapi di mata gua, abah gua adalah HERO yang lebih hebat dari segala HERO yang ada.

Hebatnya abah saya mungkin tak dapat gua atasi. Mungkin gua hanya dapat menandingi sekilas saja daripada kehebatannya. Walaupun abah gua cuma seorang penjual ikan di pasar, namun beliau mampu memberikan pendidikan yabg sempurna untuk 8 orang anak. Abah disokong oleh seorang wanita hebat yang mana hanya sebentuk cincin suasa sahaja yang menghiasi jari manisnya sebagai tanda cinta...selebihnya wanita itu pasti akan memikirkan tentang keperluan dan kehendak anak-anak.Tidak pernah sekali wanita itu bersungut tentang kesusahan yang dilaluinya bersama ABAH di dalam memberikan kehidupan kepada anak-anak.

Kata Abah yg tak boleh gua lupa.. " Lelaki harus jadi Lelaki.Nak jadi lelaki terhormat kena jadi bijak. Nak jadi bijak kena pandai macam mana nak hidup. Bukan TIDUR je siang dan malam.Zaman aku dulu masa sebaya kau, aku nak cari duit belanja kena panjat pokok kelapa.ARWAH atuk Mat kau sindir ABAH sekali je, abah nak malu tak boleh nak angkat muka..tapi kau..TIDUR je siang malam!!! " hahaha!! dengan kata2 keramat tu lah yang membuatkan gua bangun dari tidur dan mula belajar mcm mana nak jadi org bijak.Nak tunjukkan kat ABAH yang gua dah tak tidur lagi....

Kata Mak, gua sangat sama dengan ABAH.Dari wajah sampailah ke perangai dia. Sebab tu lah Gua mmg selalu tak sependapat dengan ABAH dan jarang berborak dengan ABAH. Tapi bila sekali ABAH bercakap dengan gua..bahasa ABAH pasti menerusuk masuk ke dalam.Penuh dengan hikmah.ABAH bukan jenis lelaki yang suka tunjukkan kasih sayang dia pada anak2 dengan belaian fizikal ataupun memanjakan kami dengan material. Tapi kami adik beradik tahu yang ABAH sangat sayangkan kami. ABAH sanggup buat apa saja demi memastikan anak-anak ABAH dapat belajar ke peringkat yang tertinggi.....

SELAMAT HARI BAPA
UNTUK ABAH YANG SANGAT SAYA SAYANGI DUNIA DAN AKHIRAT,,,,,


Gambar di atas ini pula ialah Abang Long gua.Tunggak adik beradik kami.Beliau Juga seorang abah.ABAH kepada ATIKA,AMIR NAUFAL,AMIR FIRDAUS, DAN AMIR SHUKIE.Beliau sangat baik,lemah lembut ,penyayang dan penyabar.Gua lah orang yang paling selalu mencabar kesabaran dia.Biasalah, itu adat Si Sulung dan Si Bongsu. Hehehe!

Beliau di lahirkan tanggal 19 Jun 1966.Happy Belated Birthday Abang Long.Beliau adalah idola kami dalam pendidikan,Beliau menjadi contoh terbaik untuk kami.Apabila beliau merupakan antara anak kampung dr keluarga yang berpedapatan rendah berjaya mendapat biasiswa melanjutkan pelajaran ke Amerika syarikat dalam bidang ekonomi dan kewangan pada tahun 1985.Bapa kepada 4 orang anak ini juga seorang yg sangat bercita-cita tinggi,hebat dan berkarisma.

SELAMAT HARI BAPA ABANG LONG.... I WISH YOU CAN BE A SUPER DAD!


Lelaki yang memakai kemeja-T Berkolar ini adalah Abang Ngah Saya.Beliau juga adalah seorang ABAH.Nama beliau Md.Salleh bin Shamsudin. Beliau adalah ABAH kepada SITI AISYAH,MUHAMAD AIMAN HAFIZ DAN MUHAMAD ARIF ARSHAD.Bapa yang bermur 42 tahun ini adalah seorang ABAH yang sangat penyayang dan juga ABANG yang sangat banyak berkorban untuk adik beradik yang lain.Gua takkan boleh lupa, semasa Abang Long masih lagi di Amerika, Abg Ngah lah yang byk memikul tanggungjawab sebagai Abg yang sulung di dalam keluarga sehinggakan gua menyangka Abg Ngah adalah Abg Long.Sebabnya masa Abg Long berangkat ke US gua masih sgt kecil dan Abg Long mengambil masa 10 tahun untuk cari jalan Pulang balik ke Malaysia.hehehe!!!.Abang Ngah lah yg bawak gua, Am, dan Bari makan Mc'Donald buat pertama kalinya di Pasaraya Fajar , Abg Ngah lah yang bawak kami adik beradik beli baju raya dan Abg Ngah lah jugak yang banyak membantu pembelanjaan pengajian Kak Intan dan Kak Ya di University...( AIR MATA GUA MENITIK BEB..ARGGHH!)

Gua sayang gile kat abang Ngah. Abg ngah adalah icon untuk seorang Abang yang byk berkorban untuk adik-adik.

SELAMAT HARI BAPA ABG NGAH-SEMOGA ALLAH MEMURAHKAN REZEKI ABG NGAH SEKELUARGA!!


Siapakah pula lelaki ini? Lelaki ini juga adalah seorang lelaki ,ABAH,ABANG,ANAK, dan CUCU yang sangat HEBAT.Lelaki ini ialah Abang saya dan juga ABAH kepada IZZAH DURRA dan IZZAT HARITH.Nama lelaki ini Mustafa Ahmad Bin Shamsudin. Berumur 36 tahun.Beliau adalh seorang yang agak tegas tapi penuh dengan kemurnian hati dan sifat pemurahnya.Tanpa beliau gua tak mungkin dapat melanjutkan pengajian gua dengan sempurna di University. Beliaulah yang menanggung belanja bulanan gua, bayar duit motor gua, dan beliau jugak lah yang memberikan gua segala akses yang istimewa yang mana adik-beradik lain tak dapat sewaktu belajar di Alam campus.Gua sangat hormat denga lelaki ini.dengan kata lain, di dalam keluarga selain daripada ABAH, lelaki ini sajalah yang dapat emngendurkan sifat ego gua dan perasan bagus gua.Sebab gua tahu, gua tak mungkin dapat menandingi dia di dalam memberikan kebajikan kepada Mak dan ABAH dan budi yang dia bagi kat gua tak mungkin gua dapat membalasnya sehingga bila-bila.Gua nak dia tahu yang gua sangat sayangkan dia walaupun gua selalu buat dia kecewa (adUH..MENITIK LAGI AIR MATA GUA..ARGHH!!)

ABG TAPA, SELAMAT HARI BAPA...GUA JANJI GUA CUBA JADI SEORANG ADIK YANG LU NAK!!!!

DAN DI WAKTU INI, GUA TERMENUNG SAMBIL MATA GUA MASIH LAGI BERAT MENAMPUNG AIR MATA YG GUA TAHAN, MEMIKIRKAN BAHAWA SUATU HARI NANTI GUA JUGA MUNGKIN AKAN MENJADI SEORANG BAPA...ADAKAH ANAK2 GUA NANTI AKAN BERBANGGA MEMPUNYAI BAPA SEPERTI GUA SEBAGAIMANA GUA SGT BANGGA MEMPUNYAI BAPA SEPERTI "ABAH"

Teruskan..........................



2 comments:

LediaMazlinda said...

u bila pulak nak jadi abah? hahah :))

Si Bohemian said...

InsyaAllah Ledia...Bila sampai waktunya..